czwartek, 17 lipca 2014

Tafsir sury al-Fatiha, cz.3 'Maliki Yawmi Deen'



 Maliki Yawmi Deen

 

 


مالك يوم الدين


 



Podczas gdy Bóg jest niezmiernie i wiecznie miłosierny, jest On również Właścicielem i Królem Dnia Sądu Ostatecznego, aby człowiek nie nadużywał miłosierdzia Boga do popełniania grzechów.


W pewnej recytacji Koranu pierwsze słowo jest recytowane jako Maalik z przedłużonym ‘aa’, co oznacza właściciel, a w innej jako Malik, bez przedłużenia, co oznacza król.   

Interesujące jest, jak te dwie recytacje, przekazując nieco inne znaczenie, obejmują wszechstronny opis Boga i Jego stosunku do dnia sądu. Tak jest, ponieważ Król (Malik) użyty jest, aby opisać własność na dużą skalę: ziemie, kraje, natomiast Właściciel (Maalik) jest użyty do opisania własności na mniejszą skalę: posiadłość, domy.


Ciekawe jest tutaj połączenie językowe, ponieważ Bóg jest Królem wielkich rzeczy, które zdarzają się w dzień sądu, jest to wielki dzień i potrwa dużą ilość czasu i Bóg jest właścicielem małych uczynków ludzi, które będą liczone.


Dodatkowo termin ‘Dzień’ również jest ważny. 

Aby zrozumieć, wyobraź sobie osobę z torbą, jeśli człowiek jest właścicielem torby, to również tego, co znajduje sie w niej. Jesli Bóg jest właścicielem ‘Dnia’ sądu, to taturalnie i logicznie jest też właścicielem wszystkiego, cokolwiek sie wydarzy tego dnia. 


Również należy zauważyć, że nie jest możliwym dla żadnego człowieka (ani innego stworzenia, czy rzeczy), aby był właścicielem czasu. Możemy twierdzić, że mamy, ale w rzeczywistości nie mamy kontroli nad tym, co dzieje się z nami w tym czasie, nie mówiąc już, co dzieje się w innym miejscu w ogromnym wszechświecie, które Bóg stworzył. Tak więc, Bóg jest Właścicielem Dnia Sądu i jest właścicielem tego, co będzie się działo w jego trakcie. W tym świecie, ludzie mogą udawać, że są właścicielami i królami, ale w Dniu Sądu Ostatecznego nie będzie ani właściciela, ani króla, ani panującego, z wyjątkiem Allaha Subhanahu Ta'aala. 

W tym wersie jest jeszcze inne porównanie z poprzednim. To jest cała koncepcja sądzenia/obliczenia/rozrachunku w tym Dniu. Zauważ, że kiedy Bóg wspomniał swoje miłosierdzie w poprzednich wersach, nie połączył tego z karą, raczej opisał to jako sprawiedliwość. To jest prawda, ponieważ można powiedzieć, że są tylko dwa rodzaje ludzi podczas Dnia Sądu: ci, których Bóg obdarza miłosierdziem i ci, którym jest dana sprawiedliwość.


Te trzy wersy zawierają wszystko, co człowiek potrzebuje wiedzieć o Bogu. To jest kompletne wprowadzenie do Boga. Cały ten opis Boga prowadzi nas do następnego wersu.


źródło: Bayyinah tafsir of Nouman Ali Khan