Dozwolone jest muzułmaninowi noszenie ładnych ubrań. Zachęca się
muzułmanów, aby wyglądali prezentacyjnie i ładnie.
Allah mówi:
{O synowie Adama!
My zesłaliśmy wam ubranie,
aby zakrywało waszą nagość,
i jako ozdoba;
lecz szata bogobojności
jest lepsza.
Takie są znaki Boga.
Być może, oni sobie przypomną!} [Koran, 7:26]
يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا
يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ
التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ
اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ
Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział:
"Nikt k to ma choć
atom dumy w swoim sercu, nie wejdzie do Ogrodu.”
Mężczyzna zapytał się: "A co, jeśli człowiek lubi kiedy jego ubrania
są dobre I jego sandały też?”
Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) odpowiedział: "Allah jest
piękny I kocha piękno. Duma oznacza kiedy człowiek wyrzeka się prawdy i poniża
ludzi." [Sahîh Muslim]
Wyrażenie "Bóg jest piękny i kocha piękno," zawiera w sobie
również piękne ubrania. W hadisie tym chodzi o piękno we wszystkim. W Sahih
Muslim, jest napisane: "Bóg jest dobry i akceptuje tylko to, co jest
dobre. [Muslim #1686]
W Sunan at-Tirmidhi jest napisane:
“Allah kocha widzieć efekt Swojego
błogosławieństwa na Swoich sługach.” [#2963. At-Tirmidhi
Zostało przekazane, że Abul-Ahwas al-Jashami powiedział, że Prorok (salla
Allahu alejhi wa sallam) zobaczył go ubranego w stare, poszarpane ubrania, i
zapytał go: "Czy jesteś bogaty?" Odpowiedział: "Tak." On
powiedział: "Jakie bogactwo?" Odpowiedział: "Wszystko, co Bóg
dał mi z wielbłądów i owiec." Powiedział: "To pokaż hojne błogosławieństwa,
które On ci podarował." [Sahih: Przekazał Ahmad # 15323, na-Tirmidhi #
1929 i # 5128-Nisa'i]
Bóg, subhana wa taala, kocha kiedy efekty Jego błogosławieństwa sa widoczne
u Jego sług, bo to jest część piękna, które kocha i jest częścią wdzięczności
za Jego błogosławieństwa, które stanowi wewnętrzne piękno (piękno charakteru).
Bóg kocha, widzieć piękno zewnętrzne Jego sług, które odzwierciedla Jego
błogosławieństwa wobec nich,. ponieważ On kocha piękno. Podarował nam ubrania i
ozdoby, dzięki którym ludzie mogą uczynić ich zewnętrzny wygląd ładnym i On daje namTaqwa,
która ozdabia nasze charaktery.
Tak samo jak Bóg kocha piękno w słowach, czynach, ubraniu i wyglądzie
zewnętrznym, tak samo nienawidzi brzydoty w słowach, czynach, odzieży i
wyglądzie zewnętrznym.
W Sahih Muslim zostało przekazane, że
Prorok (sallallahu 'alayhi wa sallam) powiedział: "Bóg nie patrzy na
wasz wygląd zewnętrzny i wasze bogactwo, ale patrzy na wasze serca i czyny.
"[Przekazał Muslim # 1356]
Piękno odzieży i wyglądu zewnętrznego ma trzy rodzaje , z których jedna
jest godna pochwały, druga jest naganna, a trzecia z nich nie jest ani.naganna
ani godna pochwały.
Rodzaj piękna, które jest godne pochwały jest to, co dokonuje się w imię
Boga, aby wypełniać Jego polecenia.
Naganny rodzaj piękna jest ten, który jest dla
dobra tego świata, ze względu na zdobycie władzy, ze względu na dumę i chęć afiszowania się, żeby
inni nas podziwiali, lub dla (egoistycznych) pragnień. Obejmuje to również
przypadek, w którym piękno jest celem samym w sobie dla osoby i to jest jedyne
na czym mu zależy. Wiele osób nie ma innej troski w życiu, jak tylko wygląd
zewnętrzny.
Co do rodzaju piękna, które nie jest ani chwalebne, ani naganne, jest
to, co nie ma nic wspólnego z żadnym z dwóch wymienionych powyżej (tzn. nie
jest to ani przez wzgląd na Boga, ani ze względu na potrzeby ziemskich) celów.
Hadis, który jest przedmiotem tej dyskusji odnosi się do dwóch ważnych
zasad, wiedzy i zachowań. Bóg ma być uznany za piękno, które w niczym nie
przypomina niczego innego i ma być czczony poprzez piękno, które On kocha w
słowach, czynach i postawach. Kocha, aby Jego sługa upiększał swój język (to co
mówi) poprzez prawdę i dobre słowa, aby upiększał swoje serce poprzez szczere
oddanie się (Ikhlas), miłość, żal za grzechy i zaufanie Mu, aby upiększał
swoje zdolności do posłuszeństwa i do upiększania ciała, pokazując Jego
błogosławieństwa na sobie pod postacią ubrania, utrzymując je czyste, wolne od
brudu, kurzu i zanieczyszczeń, przez depilowanie włosków, które powinny być
usunięte, przez obrzezanie i przycinanie paznokci. Aby rozpoznawać Boga przez
te cechy piękna i starać się zbliżyć do Niego przez piękne słowa, czyny i
postawę. Uznawać Go za piękno, które jest Jego atrybutem i czcić Go poprzez
piękno, które On przepisał i przez Jego religię. Hadis łączy te dwie zasady
wiedzy i zachowania.
Bóg jednak potępia tych, którzy są
ekstrawaganccy w życiu,w ubiorze, jak również w żywność i piciu i tych, którzy są aroganccy.
Kiedy człowiek zachwyca się swoim pięknem lub swoimi dobrami finansowymi i jest dumny i
arogancki oraz czuje się lepszy od innych, wówczas popełnia grzech.
W Koranie
Bóg podaje nam przykład takiego człowieka, a Bóg nie lubi arogancji:
{I zebrał on owoce.
Powiedział więc swojemu towarzyszowi,
który z nim rozmawiał:
"Ja mam więcej majątku od ciebie
i jestem potężniejszy dzięki moim ludziom.} [18:34]
Zostało przekazane, że Abd-Allah ibn Umar (oby Allah był z niego
zadowolony) powiedział: Wysłannik Allaha (pokój i błogosławieństwo Allaha z
nim) powiedział: "Ten, kto ciągnie swoje szaty z arogancją, Bóg nie
popatrzy na niego w Dniu Zmartwychwstania.” Allah nie będzie patrzeć na niego w
Dniu Zmartwychwstania "Abu Bakr powiedział:".. Czasami mój ubiór
śześlizguje się na jedną stronie, kiedy nie
zwracam uwagi na to. Wysłannik Allaha (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim)
powiedział: "Nie robisz,tego z powodu dumy." [al-Bukhaari, 3465]
{Nie odwracaj z pogardą twarzy od ludzi!
Nie chodź po ziemi zadufany w sobie!
Zaprawdę, Bóg nie miłuje dumnych
pyszałków!
19 Niech kroki twoje będą skromne!
Zniżaj swój głos!
Zaprawdę, najprzykrzejszy głos
to głos osłów!"}[Koran 31:18-19]
Al-Qurtubi powiedział:
Zwrot: ‘nie chodź po ziemi zadufany w sobie!’ jest zakazem arogancji
nakazem pokory.
‘Marah’ (przetłumaczone tutaj jako zadufany) jest to nadmierna
radość lub, że ktoś jest arogancki w chodzeniu, czy kiedy ktoś ma zbyt wysokie
mniemanie o sobie.
Qutaadah powiedział: oznacza to, afiszowanie się w sposobie chodzenia; i oznacza
to marność.
Wszystkie te propozycje są zbliżone znaczeniowo, ale mogą być one
podzielone na dwie kategorie:
te, które są naganne i tych, które są godne
pochwały.
Arogancja, próżność, popisywanie się i myślenia o sobie zbyt wysoko są
naganne;
radość i energia są godne pochwały
Tafseer al-Qurtubi, 10/260.
Źródło:
Opracowane na podstawie:
Fatwa
Department Research Committee - Sheikh
`Abd al-Wahhâb al-Turayrî
fatwa z islam.qa
Al-Fawa'id
(1/185)