piątek, 18 stycznia 2013

Imiona Allah


Prorok Muhammad (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedzial: „Zaprawde, Allah ma dziewiecdziesiat dziewiec (99) Imion, sto minus jedno. Ktokolwiek (ahsaha) zapamieta je i zrozumie ich znaczenie wejdzie do Raju.” [Buhari]

{Do Boga należą imiona najpiękniejsze!  Wzywajcie Go więc nimi,  a pozostawcie tych, którzy bluźnią Jego imionom ! Oni niebawem otrzymają zapłatę za to, co czynili.} [Quran, 7:180]

Ze wzgledu na to, ze nie istnieje jedna autentyczna lista wszystkich 99 Imion Allah, uczeni od wczesnych lat islamu az po dzisiejsze czasy wlozyli wielki wysilek, aby skompletowac na podstawie Quranu i autentycznej Sunny liste 99 Imion Allah. Z tego powodu listy roznych uczonych roznia sie nieco miedzy soba, co wynika z roznicy zasad wyprowadzania Imion Allah. Zaden z uczonych nie moze stwierdzic, ze to wlasnie jego lista jest ta jedyna wlasciwa. W tym opracowaniu opieram sie na liscie Shaykha Muhammada Ibn Saaliha Ibn 'Uthaymeena oraz liscie zebranej przez Imama Muhammada al-Buhari.

1.   ALLAH   الله

On jest Jednym i jedynym Bogiem, Jeden, ktory jest czczony i Jeden, ktory zasluguje na bycie czczonym przez  wszystko co stworzyl.

Allah jest najdoskonalszym slowem opisujacym „Jednego Boga”.

Slowo Allah pochodzi od arabskiego slowa „elah”, co oznacza „bog” lub cos, co jest czczone. Slowo „elah” moze wystepowac w mnogiej liczbie, jako „aleha” oraz w zenskiej i meskiej formie. „Allah” pochodzi od „elaha”, ale zawiera lepsze zrozumienie i wyjasnienie.

Allah – nie ma plci (ani meskiej ani zenskiej)

Allah= zawsze pojedynczy, nigdy mnogi

Allah znaczy „Jedyny, ktory zasluguje na czczenie”.

Allah  jest tym samym slowem uzywanym przez Chrzescijan i Zydow w Biblii, zanim Islam przyszedl.

 

2.   Ar-Rahman    الرحمن  Najlitosciwszy

Ten, ktory ma obfitosc laski dla wierzacych i bluzniercow w tym zyciu oraz Ten, ktory ma zarezerowane swoje milosierdzie wylacznie dla wierzacych w zyciu przyszlym.

 

3.   Ar- Rahim  الرحيم   Najmilosierniejszy

 
Ten, ktory ma ogrom milosierdzia dla wierzacych.

Ar-Rahman i Ar-Rahim sa dwoma imionami pochodzacymi od Ar-Rahmah (milosierdzie), ale Rahman posiada wiecej znaczenia niz Ar-Rahim, ktore odnosi sie do milosierdzia. Ibn Jarir oswiadczyl, ze istnieje zgoda, co do tego znaczenia. Dalej, Al-Qurtubi powiedzial: „Dowodem na to, ze te imiona pochodza od Ar-Rahmah jest to, co Al-Timizi spisal i zakwalifikowal jako Sahih od Abdur-Rahman bin Awf, ze slyszal jak Wyslannik Allah (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedzial:

„Allah Wywyzszony powiedzial: „Jestem Ar-Rahman. Stworzylem Raham (lono, Tj. rodzinne relacje) i stworzylem imie dla tego z Mojego Imienia. Dlatego, ktokolwiek utrzymuje je, bede sie trzymal blisko niego i ktokolwiek zrywa je, Ja zerwe wiezi z nim”. Nastepnie powiedzial: „To jest tekst, ktory wskazuje na pochodzenie.” Nastepnie powiedzial: „Arabowie zaprzeczyli imieniu Ar-Rahman, z powodu ich ignorancji na temat Allah i Jego atrybutow.”

Ar-Rahman, ktore jest wylacznie tylko dla Allah, jest imieniem, ktore obejmuje kazdy rodzaj milosierdzia, ktore Allah posiada. Ar-Rahim jest imieniem, ktore dotyczy wierzacych.

 

4.  Al-Malik    الملك     Wladca absolutny, Krol

Ten, ktory ma wladze absolutna oraz Ten, ktorego Panowanie jest wolne od niedoskonalosci, jest doskonale. Malik jest tym, ktory posiada wladze i rozkaz, ten do ktorego naleza amr (rozkazywanie) i nahy (zabranianie). Tylko Allah ma moc rozkazywania i zakazywania. On posiada czyn i slowo (badz i to sie staje). Wedlug ibn Qayyim, Malik jest Tym, ktory rzadzi i rozkazuje poprzez Jego slowo i Ten, ktory daje hukm (zasady).

Jest On wlascicielem i wladca absolutnym calego Wszechswiata, wszelkiego stworzenia widzialnego i niewidzialnego, nikt nie jest jak On, bo to On jest Stworca krolestwa, ktore stworzyl z niczego. On rzadzi sam i nie potrzebuje zadnego pomocnika. Malik nie potrzebuje swojego stworzenia, to stworzenie potrzebuje Jego.

 

5.  Al-Quddus   القدوس  Przenajswietszy,Najczystyszy

Ten, ktory jest czysty od jakiejkolwiek nieczystosci i ten, ktory jest czysty od posiadania dzieci i przeciwnikow. On jest pozbawiony wszelkiej skazy, wady, słabości i błedu.

Nawet najdoskonalszej istocie czegoś brakuje w jej istocie, atrybutach, działaniu lub słowach, ale nie Bogu. Stworzenie jest doczesne, a Allah najdoskonalszy, najbardziej czysty, jest wieczny, wolny od czasu i miejsca. Przed istnieniem nie było czasu, ani miejsca, lecz Allah istniał.

Wierzący, którzy rozumieją i czują czystosc Allah beda chcieli chwalić Allah za Jego doskonałosc i pamietac, aby unikac przypisywania Mu jakichkolwiek cech, ktore sa wadliwe.

 

6.  As-Salam   السلام   Zrodlo pokoju

As-Salam ma podobne znaczenie jak Al-Quddus, oba imiona neguja jakakolwiek forme niedoskonalosci i jednoczesnie zawieraja nieograniczona doskonalosc w kazdym aspekcie.

As-Salam, czyli tworca pokoju, bezpieczenstwa i uwolnienia – ten, ktory udziela bezpieczenstwa i uwalnia od zlego i nieszczesc.

Slowo „Salaam” pochodzi od slowa „salema”, ktore zaklada oddzielenie sie od zla i szkody. Dlatego, kiedy pozdrawiamy innych muzulmanow, powitanie oznacza: „Oby zadna szkoda czy zlo nie przyszlo do ciebie ode mnie.”

Allah wzywa cala ludzkosc do Daar- is- salam (do siedziby pokoju i bezpieczenstwa):

{A Bóg wzywa do siedziby pokoju i prowadzi ku drodze prostej, kogo chce.} [Quran, 10:25]

oraz takze daje przewodnictwo do osiagniecia Subul-as-salaam (sposoby osiagniecia Spokoju i Bezpieczenstwa):

{O ludu Księgi! Nasz Posłaniec przyszedł do was, wyjaśniając wam wiele z tego, co wy ukrywaliście z Księgi, i wiele też zacieraliście. Przyszło do was światło od Boga i Księga jasna.
Przez nią prowadzi Bóg tych, którzy poszukują Jego zadowolenia, po drogach pokoju, wyprowadza ich z ciemności do światła i - za Jego zezwoleniem - prowadzi ich ku drodze prostej.}
[Quran, 5:15-16]

      7.  Ash-Shafee       الشافعى       Uzdrowiciel

Pokladamy nasza nadzieje w Nim i prosimy Allah o Shifa (wyleczenie, uzdrowienie). Robiac tak mowimy, ze jedynie Allah moze usunac chorobe, poniewaz On jest tym, ktory ja stworzyl. On jest uzdrowicielem wszelkich chorob.

 
„O Allah, Panie Ludzkosci. Usun schorzenie (cierpienie), bowiem Ty jestes Uzdrowicielem (Ash-Shafee) i Twoje jest prawdziwe wyzdrowienie – uzdrowienie, ktore nie pozostawi zadnej choroby.” [Przekazane przez Anas, spisane w Buhari i Muslim]

[czytaj wiecej]
 

8.  Ar-Razzaq     الرزاق   Ten, ktory dostarcza, zaopatruje, podtrzymuje

 
Ar-Razzaq jest stworca naszego rizq, czyli zaopatrzenie, ktore zostalo przeznaczone dla ciebie przez Allah, ktore wzbogaca cie. On dostarcza to utrzymanie dla wszystkiego co stworzyl.

 

{Nie ma ani jednego zwierzęcia na ziemi, którego zaopatrzenie (rizq) nie przypadałoby Bogu.} [Quran, 11:6]

Zaopatrzenie (rizq), jakie nam Allah daje to nie tylko pieniadze i rzeczy materialne, to jest wszystko, co nas wzbogaca, moze to byc rowniez zaopatrzenie emocjonalne i duchowe.


9.  Al-Wahhab   الوهاب   Ustawiczny dawca wszystkiego

       
cdn.inshallah