piątek, 11 lipca 2014

podejrzenia,obgadywanie



Bóg mówi w Koranie: {tłumaczenie znaczenia)

{O wy, którzy wierzycie!

Unikajcie wielce podejrzeń.

Zaprawdę, niektóre podejrzenia są grzechem!

Nie szpiegujcie się wzajemnie!

Nie obmawiajcie jedni drugich

w ich nieobecności!

Czy chciałby któryś z was jeść ciało swego brata,

kiedy on umarł?

Przecież czulibyście wstręt do tego.

Bójcie się Boga!

Zaprawdę, Bóg jest przebaczający, litościwy! [Koran, 49:12]

Tutaj Bóg uczy nas praw moralnych i etyki zachowań społecznych. Jesteśmy pouczeni, aby nie poddawać się podejrzeniom, szpiegostwu ani obgadywaniu w naszym codziennym życiu. 

Istnieją dobre i złe przypuszczenia (podejrzenia). Imam Abu Bakr Al-Jassas podzielił jee na cztery kategorie  w książce Ahkamul-Koran.

Te cztery katergorie to:
·         Haram (bezprawne, zabronione),
·         Wajib (obowiązkowe),
·         Mustahab (dozwolone)
·         Mubah (dopuszczalne).

Przykładem zabronionego podejrzenia jest zachowanie kiedy mówimy sobie, że Bóg na pewno mnie ukarze i kiedy tracimy całkowitą nadzieję w przebaczenie i miłosierdzie Boga. Prorok (pokój i błogosławieństwo Boga niech będzie z nim) powiedział : 
"Powinieneś mieć dobrą nadzieję w Boga aż do swojej  śmierci." 

Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha niech będzie z nim) powiedział również, że w hadise-Qudsi Allah mówi: "Traktuję mojego Sługę w taki sposób, w jaki on myśli o mnie."


Przykładem Wajib przypuszczenia jest to, że jeśli, na przykład, nie znam, kieruneku Qiblah i nie ma nikogo, kto by mi wskazał, wtedy jest dopuszczalne, aby korzystać ze swojego najlepszego wniosku.
 
Przykładem Mustahab przypuszczenia jest utrzymanie dobrych odczuć o każdym muzułmaninie. Jednakże, dopuszcza się stosowanie środków ostrożności w codziennych kontaktach, bez osądzania drugiego człowieka o kradzież lub zdradę bez słusznej przyczyny.

Przykładem dopuszczalnego przypuszczenia jest to, że jeśli ktoś nie jest pewien, czy ukończył trzy lub cztery rak'aats w modlitwie, dopuszczalne jest korzystanie z najbardziej dominującyh przypuszczeń w naszym umyśle. Inne formy podejrzenia są niezgodne z prawem islamu.

Trzeba zauważyć, że znajdywanie błędów u innych, sarkastyczne mówienie lub zniesławianie innych, nazywa się "Lumz". W Koranie, Allah stwierdza w Surze Al-Hujuraat: 


{O wy, którzy wierzycie!

Niech jedni ludzie nie szydzą (nie drwią) z drugich;

być może, tamci są lepsi od nich.} [49:11]

Bóg mówi również:

{Biada każdemu oszczercy zniesławiającemu!} [104:1]


Kto cię skrzywdził i obgadał zostanie ukarany w Dniu sądu Ostatecznego, dając ci z jego dobrych uczynków (a jeśli nie ma dobrych uczynków, weźmie z twoich grzechów).

"Abu Huraira przekazał: Prorok (صلى الله عليه و سلم) powiedział: "Niech ten kto był niesprawiedliwy dla swojego brata, oczyści się z tego grzechu, prosząc o przebaczenie tą osobę, zanim umrze. Jeśli nie zrobi tego, w dniu Sądu Ostatecznego, kiedy nie ma ani dinara ani dirhama, jeżeli ma dobre uczynki (Hasanat) to ten kogo skrzywdził weźmie to, a jeśli nie ma dobrych uczynków (Hasanat) ten, którego potraktował niesprawiedliwe da mu jego złe uczynki (Say'aat). [Sahih Bukhari: 2317]

Możesz powiedzieć, ale ja nie obgaduję, tylko mówię prawdę o nim/jej. Zobaczmy, co Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział o obgadywaniu:

Wiesz, co to jest obgadywanie (gheebah)? Oni powiedzieli: „Bóg i Wysłannik wie lepiej.”. On powiedział: „to jest mówienie, czegoś o twoim bracie, co by mu sie nie podobało.” Ktoś zapytał się: „A co, jeśli to co mówię jest prawdą? Wysłannik Boga odpowiedział: „Jeśli to, co mówisz o nim jest prawdą, to jest to obgadywanie, ale jeśli nie jest prawdą, wtedy jest to oszczerstwo.” [Muslim]

Obgadywanie (gheebah), aby uratować kogoś od krzywdy jest dozwolone, ale najlepiej nie mówić niepotrzebnie o nikim nawet dobrych rzeczy, ponieważ szatan będzie cię kusił, abyś wspomniał tej osoby błędy. Np.: „On jest dobrą osobą, ale ma zły nawyk...”

Aby uratować siebie przed popełnieniem tego lub wielu innych grzechów, najlepiej postępować według hadisu, który powinien być napisany na złoto:

„Ktokolwiek pozostaje cicho ratuje siebie.”

Abu Huraira przekazał, że Prorok (salla allahu alejhi wa sallam) powiedział:

„Ktokolwiek wierzy w Boga i w Ostatni Dzień, powinien mówić dobre słowa lub pozostac cicho. I ktokolwiek wierzy w Boga i w Ostatni Dzień powinien pokazać gościnność swojemu sąsiadowi. I ktokolwiek wierzy w Boga i w Ostatni Dzień powinien pokazać gościnność swojemu gościowi.”  [ Sahîh al-Bukhârî and Sahîh Muslim ]

W Koranie:

{Bogu nie podoba się rozgłaszanie złych słów,

chyba że ktoś doznał niesprawiedliwości.

A Bóg jest słyszący, wszechwiedzący!} [Koran, 4:148]


Obgadywanie nie jest tylko przez język, ale również przez oczy, ręce i inne ruchy. np. naśladując kogoś, kto kuleje, aby go obrazić.


Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah powiedział

Ktokolwiek skrzywdził drugą osobę poprzez oszczerstwa, obgadywanie lub obrażanie, musi żałować za grzechy. Allah przyjmie jego skruchę, ale jeśli osoba skrzywdzona dowie się o tym, ma prawo wyrównać rachunki. Ale jeśli osoba skrzywdzona nie dowie się o tym, wtedy są dwie opinie według uczonych, obydwie przekazane przez Ahmad. Najbardziej właściwą jest ta, że nie powinien informować go, że mówił przecwiko niemu w jego nieobecności. Raczej powinien mówić dobrze o nim w jego nieobecności, tak samo jak mówił źle, al-Hasan al-Basri powiedział: „Pokuta za gheebah jest modlenie się o przebaczenie dla osoby, którą się obgadywało.” Majmoo’ al-Fataawa.