Bóg mówi w
Koranie: {tłumaczenie znaczenia)
{O wy, którzy wierzycie!
Unikajcie wielce podejrzeń.
Zaprawdę, niektóre podejrzenia są grzechem!
Nie szpiegujcie się wzajemnie!
Nie obmawiajcie jedni drugich
w ich nieobecności!
Czy chciałby któryś z was jeść ciało swego brata,
kiedy on umarł?
Przecież czulibyście wstręt do tego.
Bójcie się Boga!
Zaprawdę, Bóg jest przebaczający, litościwy! [Koran, 49:12]
Tutaj Bóg uczy nas praw moralnych i etyki zachowań społecznych. Jesteśmy
pouczeni, aby nie poddawać się podejrzeniom, szpiegostwu ani obgadywaniu w
naszym codziennym życiu.
Istnieją dobre i złe przypuszczenia (podejrzenia). Imam Abu Bakr Al-Jassas
podzielił jee na cztery kategorie w książce Ahkamul-Koran.
Te cztery katergorie to:
·
Haram (bezprawne, zabronione),
·
Wajib (obowiązkowe),
·
Mustahab (dozwolone)
·
Mubah (dopuszczalne).
Przykładem zabronionego podejrzenia jest zachowanie kiedy mówimy sobie, że
Bóg na pewno mnie ukarze i kiedy tracimy całkowitą nadzieję w przebaczenie i
miłosierdzie Boga. Prorok (pokój i błogosławieństwo Boga niech będzie z nim) powiedział :
"Powinieneś mieć dobrą nadzieję w Boga aż do swojej śmierci."
Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha niech będzie z nim) powiedział
również, że w hadise-Qudsi Allah mówi: "Traktuję mojego Sługę w taki
sposób, w jaki on myśli o mnie."
Przykładem Wajib przypuszczenia jest to, że jeśli, na przykład, nie znam, kieruneku Qiblah i nie ma nikogo, kto by mi wskazał, wtedy jest dopuszczalne, aby korzystać ze swojego najlepszego wniosku.
Przykładem Mustahab przypuszczenia jest utrzymanie dobrych odczuć o każdym
muzułmaninie. Jednakże, dopuszcza się stosowanie środków ostrożności w
codziennych kontaktach, bez osądzania drugiego człowieka o kradzież lub zdradę
bez słusznej przyczyny.
Przykładem dopuszczalnego przypuszczenia jest to, że jeśli ktoś nie jest
pewien, czy ukończył trzy lub cztery rak'aats w modlitwie, dopuszczalne jest
korzystanie z najbardziej dominującyh przypuszczeń w naszym umyśle. Inne formy
podejrzenia są niezgodne z prawem islamu.
Trzeba zauważyć, że znajdywanie błędów u innych, sarkastyczne mówienie lub zniesławianie
innych, nazywa się "Lumz". W Koranie, Allah stwierdza w Surze
Al-Hujuraat:
{O wy, którzy wierzycie!
Niech jedni ludzie nie szydzą (nie drwią) z
drugich;
być może, tamci są lepsi od nich.} [49:11]
Bóg mówi również:
{Biada każdemu oszczercy zniesławiającemu!}
[104:1]
Kto cię skrzywdził i obgadał zostanie ukarany w Dniu sądu Ostatecznego,
dając ci z jego dobrych uczynków (a jeśli nie ma dobrych uczynków, weźmie z
twoich grzechów).
"Abu Huraira przekazał: Prorok (صلى الله عليه و سلم)
powiedział: "Niech ten kto był niesprawiedliwy dla swojego brata, oczyści
się z tego grzechu, prosząc o przebaczenie tą osobę, zanim umrze. Jeśli nie
zrobi tego, w dniu Sądu Ostatecznego, kiedy nie ma ani dinara ani
dirhama, jeżeli ma dobre uczynki (Hasanat) to ten kogo skrzywdził weźmie to, a
jeśli nie ma dobrych uczynków (Hasanat) ten, którego potraktował
niesprawiedliwe da mu jego złe uczynki (Say'aat). [Sahih Bukhari: 2317]
Możesz powiedzieć, ale ja nie obgaduję, tylko mówię prawdę o nim/jej. Zobaczmy,
co Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział o obgadywaniu:
Wiesz, co to jest obgadywanie (gheebah)? Oni powiedzieli: „Bóg i Wysłannik wie
lepiej.”. On powiedział: „to jest mówienie, czegoś o twoim bracie, co by mu sie
nie podobało.” Ktoś zapytał się: „A co, jeśli to co mówię jest prawdą?
Wysłannik Boga odpowiedział: „Jeśli to, co mówisz o nim jest prawdą, to jest
to obgadywanie, ale jeśli nie jest prawdą, wtedy jest to oszczerstwo.” [Muslim]
Obgadywanie (gheebah), aby uratować kogoś od krzywdy jest dozwolone, ale
najlepiej nie mówić niepotrzebnie o nikim nawet dobrych rzeczy, ponieważ szatan
będzie cię kusił, abyś wspomniał tej osoby błędy. Np.: „On jest dobrą osobą,
ale ma zły nawyk...”
Aby uratować siebie przed popełnieniem tego lub wielu innych grzechów,
najlepiej postępować według hadisu, który powinien być napisany na złoto:
„Ktokolwiek pozostaje cicho ratuje siebie.”
Abu Huraira przekazał, że Prorok (salla allahu alejhi wa sallam)
powiedział:
„Ktokolwiek wierzy w Boga i w Ostatni Dzień, powinien mówić dobre słowa lub
pozostac cicho. I ktokolwiek wierzy w Boga i w Ostatni Dzień powinien pokazać
gościnność swojemu sąsiadowi. I ktokolwiek wierzy w Boga i w Ostatni Dzień
powinien pokazać gościnność swojemu gościowi.” [ Sahîh al-Bukhârî and Sahîh Muslim ]
W Koranie:
{Bogu nie podoba się rozgłaszanie złych słów,
chyba że ktoś doznał niesprawiedliwości.
A Bóg jest słyszący, wszechwiedzący!} [Koran,
4:148]
Obgadywanie nie jest tylko przez język, ale również przez oczy, ręce i inne
ruchy. np. naśladując kogoś, kto kuleje, aby go obrazić.
Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah powiedział
Ktokolwiek skrzywdził drugą osobę poprzez oszczerstwa, obgadywanie lub
obrażanie, musi żałować za grzechy. Allah przyjmie jego skruchę, ale jeśli
osoba skrzywdzona dowie się o tym, ma prawo wyrównać rachunki. Ale jeśli osoba
skrzywdzona nie dowie się o tym, wtedy są dwie opinie według uczonych, obydwie
przekazane przez Ahmad. Najbardziej właściwą jest ta, że nie powinien
informować go, że mówił przecwiko niemu w jego nieobecności. Raczej powinien
mówić dobrze o nim w jego nieobecności, tak samo jak mówił źle, al-Hasan
al-Basri powiedział: „Pokuta za gheebah jest modlenie się o przebaczenie dla
osoby, którą się obgadywało.” Majmoo’ al-Fataawa.