sobota, 10 września 2011

ZASADY ŻARTOWANIA W ISLAMIE

Wysłannik Allah (salla Allahu alejhi wa sallam) miał w zwyczaju uśmiechać się i żartować:
Mężczyzna przyszedł do Rasullah (salla Allahu alejhi wa sallam) i powiedział: „Daj mi zwierzę do jazdy na nim”, Rasuallah odpowiedział: „Dam ci syna wielbłądzicy”. Mężczyzna powiedział ze zdziwieniem: „co mógłbym zrobić z synem wielbłądzicy?” (myśląc, że dostałby wielbłąda za małego do jazdy). Wówczas Rasuallah (salla Allahu alejhi wa sallam) odpowiedział: „Co wielbłądzica rodzi, jesli nie innego wielbłąda?” (że każdy wielbłąd, nawet jeśli jest już dojrzały, pochodzi od wielbłądzicy). [Abu Dawud i Tirmidhi]
Pewnego razu starsza kobieta przyszła do Proroka (salla Allahu alejhi wa sallam) i powiedziała: „O Wysłanniku Allah, pomódl się za mnie do Allah, abym  została przyjeta do Raju. On (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Żadna starsza kobieta nie będzie przyjeta do Raju.” Słysząc to, kobieta odeszła płacząc. Prorok powiedział: „Powiedz jej, że kiedy ona wejdzie do Raju nie będzie starą kobietą.” (od tł.: w Raju wszyscy będą młodzi)
W islamie istnieje wskazówka dotycząca każdego aspektu życia, najdrobniejszej rzeczy, również żartowanie ma swoje zasady:
Upewnij się, że nie żartujesz sobie z żadnego aspektu islamu:
Żarty nie mogą dotyczyć wersetów z Koranu, hadisów i niczego z fundamentów islamu. Niestety niektórzy ludzie opowiadają dowcipy o wersetach Koranu, Prorokach, aniołach lub żartują sobie z hijabu, brody itp. To jest najbardziej niebezpieczne, poniewaz może doprowadzić do niewiary. NAWET, JEŚLI TYLKO ŻARTUJESZ.
Sheikh Al-‘Uthaymeen powiedział w al-Majmoo’ al-Thameen, 1/63: “Ten, który drwi z Allah, z Jego wersetów, Jego znaków lub Jego Wysłanników jest niewierzącym, ponieważ ten czyn unieważnia wiarę. Ktokolwiek tak uczyni, musi odpokutować u Allah i prosić Go o wybaczenie, za to co zrobił, ponieważ jest to rodzaj hipokryzji. Powinien rozbudzić w sobie strach i miłość do Allah.”
Rasuallah (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Sługa Allah wypowiedziałby słowo bez zwracania uwagi na nie, a ono mogłoby doprowadzić go do Piekła dalej niż na odległość między wschodem a zachodem. „[Muslim]
Allah mówi (interpretacja znaczenia):
{A jeśli zapytasz ich, to oni z pewnością powiedzą: "Myśmy tylko tak rozmawiali próżniaczo i żartowali." Powiedz: "Czy wyśmiewacie się z Boga, z Jego znaków i z Jego Posłańca?"Nie usprawiedliwiajcie się! Staliście się niewiernymi, choć przedtem uwierzyliście. Jeśli My przebaczymy pewnej grupie spośród was, to ukarzemy inną grupę za to, iż byli grzesznikami. } [Koran, 9:65-66]

{I kiedy powiedział Mojżesz do swego ludu:  "Zaprawdę, Bóg nakazuje wam zabić krowę!" - oni powiedzieli: "Czy ty sobie z nas żartujesz?" On powiedział: "Uciekam się do Boga, by nie być między głupimi  (ignorantami)(Al-Jahilun)!"} [Koran, 2:67]
[Co oznacza, że ja nie robie sobie żartów ze spraw dotyczących religii (wiary), więc zabijcie krowę i zobaczycie wynik.]
Jeśli ludzie żartują sobie z Allah, Proroków, aniołów, Raju lub Piekła lub innego aspektu islamu, co jest dość częste nawet wśród religijnych chrześcijan, muzułmanin nie powinien pozostawać w tym towarzystwie, jesli nie próbuje powstrzymać tego. Mówienie takich żartów lub ich akceptacja jest jasnym kufr (niewiarą).[Surah al-Tawbah]
NIGDY nie żartuj z czegoś, co jest HARAM:
Niektórzy ludzie, biorą rzeczy haram zbyt lekko i żartują sobie na ich temat, np.: mówią dowcipy na temat homoseksualistów, narkotyków lub zina (cudzołóstwa).itp.
Subhanallah! Zapomnieliśmy, że są to rzeczy zaliczające się do najcięższych grzechów dla Allah i powodują gniew i przekleństwo Allah. Na pewno nie są to rzeczy, z których można żartować.
Mów tylko to, co jest PRWDĄ:
Wysłannik Allah (salla Allahu alejhi wa sallam) żartował, ale mówił tylko prawdę.
Ktoś zapytał Wysłannika Allah (salla Allahu alejhi wa sallam): „Czy ty żartujesz z nami?” Rasuallah odpowiedział: „Żartuję, ale mówię tylko to, co jest prawdą.” [Al-Bukhari, Tirmidhi]
Jeśli żarty zawierają kłamstwo lub zmyślone historie, to jest to zabronione.
Wysłannik Allah (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Biada temu, który mówi i opowiada kłamstwo  w celu rozbawienia ludzi tym. Następnie znowu, biada temu.” [Al-Tirmidhi]
Nie żartuj sobie z innych:
Bądź ostrożny, aby twoje żarty nie zraniły nikogo uczuć lub zaszkodziły w jakikolwiek sposób.
Allah mówi (interpretacja znaczenia):
{O wy, którzy wierzycie! Niech jedni ludzie nie szydzą z drugich; być może, tamci są lepsi od nich. Ani też kobiety - z kobiet; być może, tamte są lepsze od nich. I nie zniesławiajcie siebie samych; i nie obrzucajcie się wyzwiskami. Jakże złe jest słowo "zepsucie"  - po przyjęciu wiary!} [Koran, 49:11]
Ibn Kathir powiedział w jego tafsirze: „Chodzi tutaj o patrzenie z góry na ludzi, poniżanie ich lub robienie sobie żartów z nich. To jest haram i jest liczone, jako jeden ze znaków hipokryzji.”
Muzułmanin nie może obrażać niewierzących (nawet  w żartach), aby oni nie zaczęli obrażać Allah. Allah mówi (interpretacja znaczenia):
{Nie poniżajcie tych, których oni wzywają poza Bogiem, żeby nie znieważali Boga przez wrogość, nieświadomie. W ten sposób upiększyliśmy każdemu narodowi, jego dzieło. Potem do ich Pana powrócicie! I On obwieści im to, co czynili!} [Koran,6:108]
Ali bin Abi Talhah powiedział, że Ibn `Abbas skomentował ten wers tak: „Oni (niewierzący) powiedzieli: O Muhammad, albo przestaniesz obrażać naszych bogów, albo my zaczniemy obrażać twego Pana.” Następnie Allah zabronił muzułmanom obrażać bożków ludzi niewierzących.
Abdur-Razzaq przekazał, że Ma`mar powiedział, że Qatadah powiedział, że: ‘Muzułmanie obrażali idole niewierzących i niewierzący odwzajemniali się obrażając Allah niesprawiedliwie, bez wiedzy.' [Tafsir ibn Kathir]

Nie śmiej się, kiedy ktoś poślizgnie się lub wywróci lub coś mu się stało:
Wysłannik Allah (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Nie okazuj złośliwej radości wobec twojego brata nieszczęścia, bowiem Allah może być miłosierny wobec niego, a ty możesz zostać dotknięty rzeczą z której się śmiałeś.” [Tirmidhi]
Nigdy nie żartuj sobie strasząc kogoś:
Wysłannik Allah (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Nie jest dozwolone wierzącemu straszyć innego muzułmanina.” [Abu Dawud]
Żarty nie mogą zawierać obgadywania:
Nigdy nie żartuj sobie z kogoś, kiedy go tam nie ma, nawet jeśli myślisz, że nie przeszkadzałoby mu to, ponieważ mogłoby to być obgadywaniem.
Prorok Muhammad (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział:„Obgadywaniem jest powiedzenie czegoś o twoim bracie, czego on nie lubi.” [Muslim]
Strzeż się nadmiernego śmiechu i żartowania:
Nie bądź jak ten, kto żartuje cały czas. Ilość żartów powinna być jak ilość soli w czyimś jedzeniu, ponieważ zbyt duża ilość śmiechu i żartów sprawia, że ​​serce staje się twarde, odwraca to uwagę od wspominania Boga i sprawia, że ​​tracisz szacunek.
Prorok Muhammad (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział” „Nie śmiej się zbyt dużo, ponieważ zbyt duża ilość śmiechu tłumi serce.” [Sahih al-Jaami]
Umar ibn al-Khattaab (niech Allah będzie z niego zadowolony) powiedział: “Ktokolwiek śmieje się lub żartuje za dużo, głubi szacunek i ktokolwiek czyni coś nieustannie będzie z tego znany.”
Imaam al-Nawawi (niech Allah będzie z niego zadowolony) powiedział: „Żarty, które są zabronione  to te, które są nadmierne i nieustanne, ponieważ powoduje to dużo śmiechu i twardnienie serca, odwraca od wspominania Allah i często prowadzi do zranienia uczuć, wytwarza nienawiść i jest przyczyną utraty szacunku i godności."
Wybierz odpowiedni czas i miejsce dla twoich żartów:
Sufyaan ibn ‘Uyaynah powiedział,: “….. Żartowanie jest sunną, ale jedynie dla tych, którzy wiedzą, jak to robić i którzy robią to w odpowiedniej sytuacji.”
Używaj odpowiedniego języka:
Niektórzy ludzie używają niecenzuralnego i nieprzyzwoitego języka podczas żartowania.
Wysłannik Allah (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Muzułmanin nie oczernia, nie przeklina, nie mówi nieprzyzwoicie lub  niegrzecznie.” [Al-Tirmidhi]
Tak więc widzimy, że islam nie jest przeciwny żartowaniu. Dobry humor jest częścią islamu i islam nie przeciwstawia sie temu. Muzułmanin powinien rozwijać pozytywną i optymistyczną osobowość, a nie przygnębioną i pesymistyczną, która jest nastawiona negatywnie wobec życia.  Jakkolwiek, umiarkowanie jest kluczem i jest tym, co odróżnia muzułmanów od innych. Nie powinniśmy przekraczać granic w naszych żartach i czymkolwiek innym i jeśli będziemy podążać za sunną Proroka (salla Allahu alejhi wa sallam) i za jego wskazówkami, na pewno nie zagubimy się.
Wysłannik Allah (salla Allahu alejhi wa sallam)powiedział do jego towarzysza Hanzala, który myślał, że zycie powinno być wolne od zabawy i rozrywki i że popełnia hipokryzję, kiedy się bawi i żartuje ze swoją żoną i dziećmi: „Ale Hanzala, odświerz swoje serce od czasu do czasu.” [Muslim]
Tutaj Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) wytłumaczył mężczyźnie, że dozwolona zabawa i zrelaksowanie się jest pożądane dla duszy człowieka, aby powrócić do swojej  aktywności i żywotności.
Imam Mawardi powiedział: “Inteligentna osoba żartuje z dwóch powodów: Po pierwsze, aby stworzyć przyjacielską atmosferę poprzez mówienie dobrych rzeczy i dobre zachowanie. Po drugie, aby spróbować  odepchnąć zmęczenie, bowiem zostało powiedziane, że odprężenie jest obowiązkowe dla tego, którego pierś jest wypełniona troską. Żarty Proroka (salla Allahu alejhi wa sallam) nigdy nie wychodziły poza te dwa powody."
Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: "Gdybyście wiedzieli to, co ja wiem, śmialibyście się mało,a płakali dużo.” W Fath al-Baari zostało powiedziane: "chodzi tutaj o wiedzę na temat kary Allah dla tych, którzy są nieposłuszni wobec Niego, o terror podczas śmierci, w grobie i w dzień Sądu Ostatecznego."
Ibn Umar (niech Allah będzie z niego zadowolony) został zapytany: „Czy Towarzysze Proroka (salla Allahu alejhi wa sallam) śmiali się?” On odpowiedział: „Tak, a wiara w ich sercach była jak góra.”

opracowane na podstawie, m.in.:
fatwa szeicha Abd al-Malik al-Qaasim
muslimaccess
tafsir ibn Kathir