środa, 10 sierpnia 2011

ktokolwiek przeklina czas odstępuje od Allah


{Oni powiedzieli: "To przecież tylko nasze życie na tym świecie: umieramy i żyjemy i unicestwia nas tylko czas." Nie mają oni o tym żadnej wiedzy i tylko snują przypuszczenia.} [Koran 45:24]

Przekazał Abu Huraira, że Wysłannik Allah (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: "Syn Adama irytuje mnie (odstępuje ode mnie), ponieważ obraża Ad-Dahr (Czas) pomimo, że Ja Jestem Ad-Dahr (Czas): w Moich Rękach są wszystkie rzeczy i Ja powoduje rewolucje dnia i nocy." [Sahih Buhari,no 4826]
W innej narracji powiedział: ”Nie przeklinajcie Ad-Dahr (czas), bowiem Allah jest Ad-Dahr.”

Ja Jestem Ad-Dahr znaczy: Ja Jestem Stworzycielem Czasu i Ja Zarządzam sprawami wszelkiego stworzenia wraz z Czasem. Nikt nie powinien przypisywac niczego, czy to radosnego czy negatywnego Czasowi, ponieważ wszystko jest w Rękach Allah i tylko On jest Zarządca wszystkiego.

Arabowie rutynowo winili czas, tzn. przeklinali czas w chwilach trudności. Mówili oni np. „nieszczęście czasu (pech) dotknął mnie” lub „czas zniszczył mnie”. Ponieważ winili oni czas za wszystkie nieszczęścia lub trudności, jakie spotykały ich, tym samym obrażali Allah, który jest Zarządcą wszystkiego. [al-Jathiyah (45):24]

Qurtubi, Mufhim, vol. 5, pg. 547 powiedział: „Nie ma wątpliwości o niewierze tego, który dosłownie przypisuje te akty lub ich część czasowi. Jesli chodzi o tego, który mówi takie słowa, lecz nie posiada tej wiary, nie jest niewiernym, jednak naśladuje niewiernych i ludzi Jahiliyyah wypowiadając takie oświadczenia, a ponadto robi coś zakazanego przez Posłańca Allah (salla Allahu alejhi wa sallam). Osoba taka musi odpokutować i prosić Allah Najwyższego o przebaczenie”.

Dlatego ten, kto przeklina i narzeka na czas, waha sie między dwiema sprawami: albo obraża Allah albo popełnia szirk. Jeśli uważa, że czas jest aktorem obok Allah, jest mushrik, a jeśli uważa, że Allah sam jest tym, który to robi, wówczas obraża tego, kto to zrobił, czyli obraża Allah Najwyższego. [Ibn al-Qayyim, Zad al-Ma’ad, vol.2, pp.354-355]
  
{Doświadczyliśmy ich przez dobro i zło, być może, oni powrócą!} [Koran 7:168]

{Każda dusza zakosztuje śmierci. My doświadczamy was złem i dobrem} [Koran 21:35]

Muzułmanin nie może przeklinać i narzekać na czas, bo tym samym obraża Allah, który zarządza wszystkim.

Żródło: Tafsir ibn Kathir