wtorek, 23 sierpnia 2011

DUA - jej wartość i Ramadan cz.1

Dua definiowana jest, jako każdy rodzaj prośby lub modlitwy wznoszonej do Allah. W naszych czasach, można znaleźć wiele powodów, dlaczego ludzie nie praktykują Dua; zapominamy, nie wiemy jak lub po prostu nie wierzymy, że prośby zostaną odpowiedziane.  Podstawowym powodem tego, jest utrata  zależności i zaufania do Allah. Jeśli wierzymy, że nasze Dua nie będą odpowiedziane jest to bardzo zły znak. Nie zwracamy się do Allah w potrzebach, a zamiast tego umieszczamy nasze zaufanie, zależność i nadzieję w ziemskich sprawach, które naszym zdaniem nam pomogą. Chociaż te doczesne rzeczy są środkami, dzięki którym nasze Dua są odpowiadane. Podstawą naszego bytu powinno być nauczenie się automatycznie zwracać się do Allah, a nie do czegokolwiek lub kogokolwiek innego. Dzięki Dua, umocniamy naszą wiarę (Imaan) i nasze relacje z Bogiem, jak również podnosimy naszą świadomość przyczyn i skutków, które mogą pomóc inspirować i motywować nas, aby być bliżej islamu w naszym życiu.
W Koranie znajdziemy wiele zapewnień dla tych, którzy robią dua:
{Powiedział wasz Pan: "Wzywajcie Mnie, a ja was wysłucham! Zaprawdę, ci, którzy są zbyt dumni, by Mi oddawać cześć - wejdą do Gehenny, poniżeni!"} [Koran, 40:60]
{Wzywajcie waszego Pana w pokorze i w skrytości!} [Koran, 7:55]
Allah gniewa się, kiedy nie wznosi się próśb do Niego. On lubi pokorę i wytrwałość w błaganiu, lubi prośby osoby w trudnej sytuacji i uwalnia strapionych. Allah mówi:
{On jest Tym, który wysłuchuje uciśnionego, kiedy Go wzywa, który odsuwa zło i który czyni was namiestnikami na ziemi. Czy istnieje jakiś inny bóg obok Boga? Jakże mało oni sobie przypominają!} [Koran, 27:62]
„Ktokolwiek nie błaga Allah o coś, Allah będzie miał mu to za złe (Allah będzie zły na niego).” [Saheeh Jaami`as-Sagheer #2414]
Wznoszenie próśb jest jednym z najwspanialszych aktów czci w oczach Allah. On nie zawiedzie żadnego muzułmanina.
Aisza (niech Allah będzie z niej zadowolony) przekazała: "Żaden wierzący nie czyni Dua, żeby jego modlitwa została zmarnowana. Albo otrzymuje to w tym świecie albo zostaje złożone dla niego w życiu Przyszłym, jeśli nie będzie sfrustrowany."
O cokolwiek człowiek poprosi, Allah daje mu nawet więcej. Zostało przekazane poprzez Abu Saeed (niech Allah będzie z niego zadowolony), że Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Nie ma muzułmanina, który wznosi prośby do Allah, które nie zawierają ani żadnego grzechu ani chęci zerwania więzów pokrwieństwa, żeby Allah nie podarował mu jedną z trzech rzeczy: albo odpowiada na tę prośbę albo odkłada zadośćuczynienie dla niego na życie Przyszłe lub odejmuje równą wartość zła proszącego.” Oni powiedzieli: ‘Więc będziemy prosić Allah o więcej’ Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: ‘Allah posiada więcej.’” [Ahmad, 10749; Al-Tirmidhi, 3573. Sklasyfikowany jako Saheeh przez Al-Albaani w Mishkaat Al-Masaabeeh, 2199]

Shaykh Al-Islam Ibn Taymiyah said:

Dua, w której nie ma przestępstwa zostanie odpowiedziana, albo człowiek dostanie coś równoważnego. Jest to najlepsza odpowiedź. Rzeczy, o które poprosił mogą być nieosiągalne lub mogą być szkodliwe dla osoby, która modliła się lub dla kogoś innego, a on jest ignorantem i nieświadomym szkodliwych elementów w nim. Ale Rabb (Pan) Jest blisko i zawsze Odpowiadający, On Jest bardziej Współczujący wobec Jego sług niż matka wobec dziecka. On Jest najbardziej Hojny i Litościwy: jeśli On jest proszony o określoną rzecz i wie, że to nie jest najlepsze dla Jego sługi, da mu coś o równej wartości, jak ojciec dla swojego dziecka, który nakazuje mu czegoś, co nie jest dobre dla niego, więc daje mu coś o równej wartości.
[Majmoo’ Al-Fataawa, 14/368]

Allah Wywyższony, mówi w hadisie Qudsi: „Moi słudzy, jeśli wszyscy z was, wcześniejsze i późniejsze pokolenia, ludzie i dżiny, stanęlibyście w jednym miejscu prosząc Mnie (o potrzeby) i Ja spełniłbym potrzeby każdego, to nie pomniejszyłoby to tego, co Ja posiadam, podobnie, jak igła nie pomniejsza morza, jeśli ją w nim umieścisz. [Muslim]

Allah Wywyższony mówi:
{O ludzie! Wy potrzebujecie Boga, a Bóg jest Bogaty, Godny Chwały! [Koran, 35:15]

Nic nie jest w stanie umniejszyć z tego, co Allah posiada, mimo Jego ogromnych darów wobec swojego stworzenia.
{To, co wy posiadacie, wyczerpuje się; a to, co jest u Boga, jest trwałe.} [Koran, 16:96]

Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Ręka Allah jest pełna i ta pełność nie jest dotknięta poprzez ciągłe wydawanie nocą i za dnia. Czy ty nie widzisz, co On wydał odkąd stworzył niebiosa i ziemię? Mimo tego, nie pomniejszyło się, co jest w Jego Ręku i Jego Tron był ponad wodą, a w Jego Ręku istnieje równowaga (sprawiedliwości), za pomocą której On podnosi i obniża (ludzi).” [Buhari, Muslim]
Każdy wierzący wie, że tylko Allah Wywyższony jest tym, który przynosi korzyści i powoduje szkodę. On daje komu zechce i odbiera komu chce. On zaopatruje kogokolwiek zechce bez rozrachunku. Do Niego należy potęga nad niebiosami i ziemią. Jeśli On zapragnie korzyści dla kogoś nikt nie jest w stanie mu zaszkodzić, nawet gdyby wszyscy ludzie na ziemi chcieliby tego. A jesli zechce szkody dla kogoś, nikt nie jest w stanie ochronić go, nawet gdyby wszyscy ludzie na ziemi wspierali go:
{Jeśli Bóg dotknie cię nieszczęściem, to nikt nie zdoła go odsunąć, jak tylko On. A jeśli On chce dla ciebie dobra, to nikt nie odwróci Jego łaski. On obdarza nią, kogo chce ze swoich sług. On jest Przebaczający, Litościwy!} [Koran, 10:107]

{Jakiekolwiek macie dobrodziejstwa, one pochodzą od Boga. A kiedy dotknie was nieszczęście, to wy do Niego kierujecie wasze błagania.} [Koran, 16:53]

{Powiedz: "A kto będzie posiadał coś dla was wobec Boga, jeśli on zechce dla was jakiejś szkody albo też zapragnie dla was jakiejś korzyści?" Tak! On jest w pełni świadomy tego, co wy czynicie.}  [Koran, 48:11]

Jedynie Allah słyszy pomoc tonącej osoby na środku morza, błagania osoby będącej podczas ukłonu, skargi uciśnionych i tylko On rozpoznaje łzy pokornego modlącego się w odosobnieniu w nocy. Allah Wywyższony mówi:
{I jeśli będziesz mówił głośno - przecież On zna i tajemnicę i to, co jest najbardziej skryte. Bóg! Nie ma boga, jak tylko On! Do Niego należą najpiękniejsze imiona!} [Koran, 20:7-8]

Abu Huraira (niech Allah będzie z niego zadowolony) przekazał, że Wysłannik Allah (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Nasz Pan (Potężny i Najwyższy) schodzi nisko każdej nocy aż do nieba Ziemi i pozostaje tam ostatnią trzecią część nocy i mówi: „Kto wznosi do Mnie modlitwy, abym mógł na nie odpowiedzieć? Kto Mnie o coś prosi, abym mógł mu dać? Kto prosi Mnie o wybaczenie bym mógł mu wybaczyć?”.
[al-Buchari (Muslim, Malik, at-Tirmidhi, Abu Dawud; wg  Muslima, hadis kończy się tymi słowami: „I tak kontynuuje aż (światło) brzasku zaświeci”.]


Wznoszenie próśb jest jednym z najlepszych aktów czci, jest czczeniem samym w sobie, jak Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział, ponieważ wymaga to uniżenia się proszącego i świadomość, że potrzebujemy Allah, co ukazuje prawdziwy aspekt poddania się Jemu. Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Nie ma niczego bardziej umiłowanego dla Allah niż wznoszenie próśb.” [At-Tirmithi, stwierdzony jako hasan przez al-Albani] [Ibn Maajah: Hasan]

Wersety o poście zostały objawiony wraz ze wspomnieniem o wznoszeniu próśb:

{A kiedy zapytają ciebie Moi słudzy o Mnie, to zaprawdę, Ja jestem bliski! Odpowiadam na wezwanie każdego wzywającego, kiedy Mnie wzywa; niech więc oni odpowiedzą na Moje wezwanie i niech we Mnie uwierzą! Być może, oni pójdą drogą prawości!} [Koran, 2:186]

Ibn Kathir powiedział: „Allah ustanowił ten wers (2:186) mówiący o robieniu dua, między wersem o poście, w celu nakłonienia nas do sumiennego wznoszenia próśb podczas wypełniania postu i za każdym razem kiedy kończymy post, jak Abdullah ibn Amr (niech Allah będzie z niego zadowolony) przekazał, że Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Podczas łamania (zakończenia) postu, prośby osoby poszczącej nie będą odrzucone.” [Ibn Maajah]

Niektórzy uczeni tafsiru powiedzieli: „W tym wersie jest wskazane, że prośby osoby poszczącej mogą być wysłuchane, że wszystkie suplikacje podczas Ramadanu mogą być wysłuchane i że jest zalecane wznoszenie próśb pod koniec każdego dnia Ramadanu."
Co za wspaniałe błogosławieństwo: prośba, która nie zostanie odrzucona podczas łamania postu, spełniona prośba podczas ostatniej trzeciej części nocy i nocy Przeznaczenia, która jest lepsza niż tysiąc miesięcy ciągłego oddawania czci. Upewnij się, że skorzystałeś z tych dziesięciu nocy. Pokaż Allah twoje najlepsze uczynki. Nie pozwól się zwodzić szatanowi i nie strać okazji podczas tych dni.
Podczas Ramadanu, doświadczamy najlepszych nocy, podczas których dary są pomnożone, Miłosierdzie Allah schodzi, błędy są wybaczone i stopnie wierzących są podwyższone.


Jedną z najlepszych dua, którą można recytować podczas Nocy Przeznaczenia (Laylat al-Qadr) jest ta, którą Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) nauczył Aiszę (niech Allah będzie z niej zadowolony). Aisza (niech Allah będzie z niej zadowolony) powiedziała: „Powiedziałam, ‘O Wysłanniku Allah, jeśli wiedziałabym, która noc jest Nocą Przeznaczenia, co powinnam powiedzieć tej nocy?’ On powiedział: ‘Powiedz: Allaahumma innaka ‘afuwwun tuhibb al-‘afwa fa’affu ‘anni (O Allah, Ty jesteś Wybaczający i Ty kochasz wybaczać, więc wybacz mi).” [Al-Tirmidhi przekazał i sklasyfikował jako sahih]

opracowane na podstawie:
‘Power of Dua. The Essentials of Making Effective Dua for Self and Others.’ Opublikowane przez IqraSense.com