sobota, 27 sierpnia 2011

DUA - czyny, które ją udoskonalają oraz czemu nie została wysłuchana, cz.3

CZYNY, KTÓRE UPIĘKSZAJĄ I UDOSKONALAJĄ DUA:

1. Miej Wudu, bądź zwróconym w kierunku Qibla, bądź schludnym i czystym

Umar ibn Al-Khattaab (niech Allah będzie z niego zadowolony) powiedział:
W dniu Badr, Wysłannik Allaha (salla Allahu alejhi wa sallam) spojrzał na mushrikeen, których było tysiące silnych mężczyzn, a liczba jego towarzyszy trzysta dziewiętnaście. Wtedy Prorok Allaha (salla Allahu alejhi wa sallam) odwrócił się w kierunku qiblah, a potem wyciągnął ręce i zaczął wołać do swego Pana: "O Boże, daj mi, co mi obiecałeś, O Boże, daj mi to, co obiecałeś mi. O Boże, jeśli ta niewielka grupa muzułmanów zginie, nie będziesz czczony na ziemi." Ciągle wołał do swego Pana, wyciągnąwszy ręce, skierowany ku qiblah, aż jego płaszcz spadł z ramion ...

Al-Nawawi powiedział w Sharh Muslim: to pokazuje, że jest mustahabb (zalecane) być skierowanym w kierunku qiblah i unosić ręce podczas dua.

2. Podnieś obie ręce aż po ramiona z palmami otwartymi ku górze

Salman al-Farsi powiedział, że Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Zaprawdę, Allah jest Wstydliwy i Dobroczynny. On jest Wstydliwy, aby zwrócić puste, zawiedzione dłonie, tego, który wznosi je do Allah podczas dua.!”  [Przekazane przez Ahmad, Abu Dawud (1488), al-Tirmidhi (3556), Ibn Majah (3865) i inni, sklasifikowane jako autentyczny przez al-Albani w Sahih al-Jami (593)]

Ważne jest, aby wierzchy dłoni były zwrócone w górę na zewnątrz, a nie w dół.  Malik ibn Yasar przekazał, że Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Jeśli prosisz Allah, proś Go z wierzchiem dłoni na zewnątrz i nie z wierzchiem dłoni w dół.” [autentyczny, przekazany przez Abu Dawud od Malik ibn Yasar i przekazany przez Ibn Majah, al-Tabarani i al-Hakim od Ibn Abbas i sklasyfikowany jako autentyczny przez al-Albani w Sahih al-Jami (593)]

Ogólną zasadą jest, że powinno się podnieść ręce podczas dua. Jednak istnieje jedna sytuacja, kiedy Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) nie podnosił dłoni  i to było podczas piątkowej khutbah. Także nie jest sunną dla imama, czy ludzi podnosić dłonie podczas khutbah, chyba że imam robi specjalną modlitwę o deszcz (istisqa), w tym przypadku jest sunną podnieść ręce w tej konkretnej dua.
Również nie jest sunną podnosić dłonie podczas ogólnej dua w ciągu dnia, takiej jak suplikacja wchodzącego do meczetu czy domu itp.
Ręce powinny być podniesione do wysokości ramion i położone blisko siebie.

3. Używaj słów przekazanych przez Allah w Koranie i Proroka (salla Allahu alejhi wa sallam) w hadisach
4. Proś używając Asma al Husna – Najpiękniejszych Imion Allah
5. Proś Allah poprzez swoje dobre czyny

Raz Anas ibn Malik został zapytany o zrobienie dua za kogoś, odpowiedział: ‘Zaprawdę, dua wznosi się do Allah poprzez dobre czyny.’” [Al-Awayishah, s.55], co oznacza, że człowiek powinien robić, jak najwięcej dobrych uczynków, jesli chce, żeby jego dua została wysłuchana.

Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Pozwól sierocie zbliżyć się do ciebie i bądź miły dla niej, pogłaszcz po głowie i nakarm z twojego pożywienia. To uczyni twoje serce miękkim i twoje potrzeby zostaną spełnione (przez Allah).” [al-Tabarani w jego al-Kabir, zobacz al-Sahihah, 854]

6. Uporczywie powtarzaj dua (x3)

Muslim [1794] przekazał, że Ibn Mas’ood (niech Allah będzie z niego zadowolony) powiedział: „Kiedy Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) robił dua powtarzał ją trzy razy, a kiedy pytał, pytał trzy razy.”

Ibn Al-Qayyim (RH) powiedział w Al-Daa’ wa’l-Dawa’ [p.25]:
„Jednym z najbardziej korzystnych środków zaradczych jest wytrwałość w dua.”

7. Wychwalaj Allah i recytuj Durud dla Proroka (salla Allahu alejhi wa sallam) na początku i na końcu Dua

{Powiedz: "Módlcie się do Boga albo módlcie się do Miłosiernego! Jakkolwiek byście Go wzywali, On posiada najpiękniejsze imiona.”} [Koran, 17:110]

{Do Boga należą imiona najpiękniejsze!  Wzywajcie Go więc nimi,  a pozostawcie tych, którzy bluźnią  Jego imionom !  Oni niebawem otrzymają zapłatę  za to, co czynili.} [Koran, 7:180]

Zostało przekazane, że Faddalah ibn Ubayd powiedział: Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) usłyszał mężczyznę robiącego dua po jego modlitwie, który nie wysłał błogosławieństwa dla Proroka (salla Allahu alejhi wa sallam). Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: "Ten człowiek śpiszy się." Potem zawołał go i rzekł do niego lub do kogoś innego: "Kiedy ktoś z was skończył się modlić (wznosi dua), niech najpierw wychwala Allah, następnie niech prześle błogosławieństwa dla Proroka (salla Allahu alejhi wa sallam), a po tym niech prosi o co chce." [Al-Albani said: it is a saheeh hadeeth. (See: Saheeh Sunan al-Tirmidhi, 2765.
“Każda dua jest cofnięta dopóki nie prześlesz błogosławieństwo dla Proroka (salla Allahu alejhi wa sallam).” [przekazane przez Al-Tabaraani in Al-Awsat, 1/220; classed as Saheeh by Al-Albaani in Saheeh Al-Jaami’, 4399]

8. Pokaż pokorę, błaganie, pożądanie i strach przy wznoszeniu Dua

{Wzywajcie waszego Pana w pokorze i w skrytości!} [Koran, 7:55]

9.Istighfar, jako forma dua (jest to prośba, w której wierzący prosi Allah o wybaczenie, Prorok radził nam mówic Istighfara przez cały dzień, on sam mówił w ciągu dnia między 70 a 100 razy)

{Powiedziałem: Proście o przebaczenie waszego Pana! Zaprawdę, On jest przebaczający! On spowoduje, iż niebo ześle wam obfity deszcz. On wspomoże was przez bogactwa i synów. On przygotuje dla was ogrody. On przygotuje dla was rzeki.} [Koran, 71:10-12]

10. Wyznaj braki, błędy i grzechy

Ali ibn Talib (niech Allah będzie z niego zadowolony) przekazał, że Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Zaprawdę, Allah lubi sługę, który mówi: ‘Nie ma nikogo bardziej wartego czci niż Ty. Skrzywdziłem siebie samego, więc wybacz moje grzechy, bowiem nikt nie wybacza grzechów tylko Ty.’ Allah powiedział: ‘Mój sługa wie, że ma Pana, Który wybacza i karze!’” [autentyczny, przekazany przez Ahmad, aby Dawud, al-Tirmidhi i innych od Ali ibn Talib i zakwalifikowany jako autentyczny przez al-Albaniego w al-Sahiha (1653)]

11. Podczas dua powinno się modlić cicho, jest to cechą pobożnych.

{Wzywajcie waszego Pana w pokorze i w skrytości! Zaprawdę, On nie miłuje ludzi, którzy przekraczają granice!} [Koran, 7:55]



Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „O ludzie! Bądźcie łagodni (niegłośni) dla siebie, bowiem nie wołacie kogoś, kto jest głuchy lub nieobecny. Raczej, wołacie tego, Który słyszy Wszystko, Najbliższego.” [Buhari (6384)]

{Oto wezwał on swego Pana wezwaniem skrytym.} [Koran, 19:3]

12. Pokaż, że potrzebujesz pomocy Allah i błagaj Go, aby uwolnił cię od słabości, trudności i ucisku
13. Wykorzystaj odpowiedni czas, sytuację i warunki, kiedy modlitwy są wysłuchiwane
14. Unikaj rymów, aby utrzymać koncentrację

Imam al-Khattabi napisał: „Przesadzona rytmika nie jest dobra podczas dua i nie jest dobre starać się, aby to osiągnąć.” [Sha’n al-Dua, s.17]
Inni stwierdzili, „Rób dua językiem, który jest uniżony i w potrzebie, a nie językiem, który jest elokwętny i artykułowany.” [Al-Hamad, s.39]

15. Płacz podczas dua, ale tylko w samotności
16. Dua Dhun-Nun (Proroka Yunus), którą wznosił do Allah będąc w brzuchu wieloryba: "LAa ilaha illa Anta, Subhanaka innee kuntu min aDH-DHaalimeen." (nikt nie ma prawa być czczony o Allah tylko Ty, Tobie niech będzie chwała! Zaprawdę, byłem wśród niesprawiedliwych!)

 "Nie ma muzułmanina, który wykonywałby tą dua, a Allah nie wysłuchałby go.” [Tirmidhi w jego sunan, Ahmad i Hakim przekazali to i Hakim uznał go za autentyczny]

{I Jonasza kiedy poszedł zagniewany, myśląc, że My nie mamy żadnej władzy nad nim. I zawołał w ciemnościach: "Nie ma boga, jak tylko Ty! Tobie niech będzie chwała! Zaprawdę, byłem wśród niesprawiedliwych!" I wysłuchaliśmy go, i wyratowaliśmy go od utrapienia. W ten sposób ratujemy wiernych!} [Koran, 21:87-88]

17. Proś nie tylko w trudnych chwilach, ale również w tych dobrych

Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Ktokolwiek pragnie, aby jego dua podczas ciężkich chwil została wysłuchana, niech zwiększy swoje dua podczas łatwych chwil!” [przekazane przez al-Tirmidhi (3382), al-Hakim (1/544) i innych.zobacz al-Saihah, 593]

18. Zakończ mówiąc: "Alhamdulillah rabbil alameen"

  • Trzeba prosić o rzeczy Dunia (tego życia), ale również dla Życia Przyszłego

{Wśród nich są też tacy, którzy mówią: "Panie nasz! Daj nam na tym świecie dobro i w życiu ostatecznym dobro! I uchroń nas od kary ognia!" Oni będą mieli udział w tym, co zarobili. A Bóg jest szybki w rachunku!} [Koran, 2:201-202]
  • Nie powinniśmy prosić o karę w tym życiu lub o przedwczesną śmierć.

Khabbaab (niech Allah będzie z niego zadowolony) powiedział: „Gdyby Wysłannik Allaha nie zabronił nam prosić o śmierć, prosiłbym o to.” [Al-Bukhari 6350; Muslim, 2681]

Inny hadis mówi: „Żaden z was nie powinien prosić o śmierć z powodu cierpienia jakie go spotkało. Jeśli musi prosić o to, niech mówi:’O Allah utrzymaj mnie przy życiu, tak długo jak będzie to korzystne dla mnie i spowoduj śmierć moją, jeśli jest ona dobra dla mnie.” [Al-Bukhari, 6531; Muslim, 2680]

  • Nie powinniśmy przeklinać konkretnego człowieka lub zwierzę obrażać muzułmanina ani zmarłego lub przeklinać gorączkę czy wiatr.

Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Muzułmanin nie krzywdzi innych, nie przeklina innych i nie jest wulgarny czy nieprzyzwoity.” [Buhari w jego al-Adab al-Mufrad, zobacz al-Sahihah, 320]

Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział:”Nie przeklinaj zmarłych, ponieważ oni już odeszli do tego, co zostało im przypisane.” [Buhari]


Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Nie przeklinaj koguta, ponieważ on budzi ludzi na modlitwę.” [Abu Dawud 4254, autentyczny w al-Mishkat 4139]


Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Wiatr jest pomocnikiem Allah. Przynosi Jego Miłosierdzie i Jego Karę. Kiedy więc widzisz go, nie przeklinaj go i proś Boga o dobro wiatru i szukaj schronienia u Boga przed złem wiatru.” [Abu Dawud (4250), al-Hakim i inni, zobacz Sahih al-Kalim al-Tayyib, 153]



  • Nie można robić Dua przeciwko rodzinie, dzieciom i samym sobie i własności lub prosić o grzeszne rzeczy i zerwanie więzi.

Kiedy Wysłannik Allah (salla Allahu alejhi wa sallam) zobaczył chorego mężczyznę, który był bardzo osłabiony, powiedział do niego:”Czy modliłeś się o cokolwiek lub prosiłeś o to?” On powiedział:’Tak, mówiłem:”O Allah, jakąkolwiek karę przypisałeś mi w zyciu Przyszłym przynieś ja w tym życiu.” Prorok powiedział:”Subhanallah!, nie jesteś w stanie znieść tego. Czemu nie powiedziałeś: ‘O Allah, daj nam dobro w tym życiu i w życiu przyszłym, uchroń nas przed karą w piekle.’? Następnie pomodlił się za niego u Allah i Allah uzdrowił go.” [Muslim, 2688]

Hadis mówi: “Nie módl sie przeciwko sobie, nie módl się przeciwko swoim dzieciom, nie módl się przeciwko swojemu majątkowi, żeby nie pokryły się z godziną, kiedy modlisz sie do Allah, a On wysłuchuje twoje prośby.” [Muslim, 3009]

CZEMU DUA NIE ZOSTAŁA WYSŁUCHANA:

Dua może nie zostać wysłuchana z powodów wyżej wymienionych lub ze względu na:

  • Mądrość Allah,
  • z powodu chęci przyspieszania odpowiedzi na dua,
  • dua o coś, co jest haram,
  • bycie niepewnym i niezdecydowanym w robieniu dua,
  • rezygnacja z obowiązku nawoływania do tego, co jest dobre i unikanie zła,
    Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Przysięgam na Tego, w którego rękach jest moja dusza, albo wy na pewno będziecie nakazywać, co jest dobre i zabraniać, co jest złe, albo jest prawdopodobne, że Allah ześle na was Jego karę, że dua wasza nie będzie wysłuchana.” [al-Tirmidhi 2169, który powiedział, że jest on hasan i al-Albani również in Sahih al-Jami, 7070]
  • z powodu dominacji żądz i namiętności,
  • brak poddania i koncentracji podczas modlitwy,
  • to o co prosi człowiek może być złe dla człowieka, ale osoba ta o tym jeszcze nie wie.
W Koranie Allah mówi:

{Być może, czujecie wstręt do jakiejś rzeczy, choć jest dla was dobra. Być może, kochacie jakąś rzecz, choć jest dla was zła.Bóg wie, ale wy nie wiecie!"} [Koran, 2:216]

Umm Salamah powiedziała: ‘Słyszałam, jak Wysłannik Allah (sallah Allah alejhi wa sallam) mówił: „Nie ma nieszczęścia, które dotyka muzułmanina, na które on odpowiada, mówiąc: "Innaa Lillaahi wa innaa Ilahi raaji'oon, Allahumma ujurni fi museebati w'ukhluf li khayran minha (Zaprawdę, do Boga należymy i zaprawdę, do Niego powrócimy ; o Allah, wynagródź mnie w tej klęsce i zrekompensuj mi czymś lepszym niż to”, a Allah wynagrodzi mu czymś lepszym niż to". [przekazane przez Muslim, 918]

Ibn Al-Qayyim powiedział:

„Cokolwiek Allah przeznaczył dla Swego wierzącego sługi jest błogosławieństwem, mimo że jest to pod postacią wstrzymania: jest to łaska mimo że pod postacią prób i nawet nieszczęście, które Allah przeznaczył  jest dobre, mimo że powoduje ból. [Madaarij Al-Saalikeen, 4/215.]

Wielu pyta się, czy Allah nie jest miłosierny wobec nich, bo nie odpowiada na ich prośby.
Co Allah wybrał dla Swojego sługi jest lepsze niż to, co on wybrał dla siebie samego. Allah jest bardziej miłosierny dla Swoich sług niż oni dla siebie samych lub ich matki dla nich. Jeśli stanie się coś z nimi, czego oni nie lubią, to jest lepsze dla nich niż gdyby miało się to nie wydarzyć, ponieważ Jego zarządzenie jest całkowicie miłosiedziem i dobrem. Jeśli sługa podda się Allah i ma pewną wiarę, że wszystko należy i zależy od Allah i wszystko jest pod Jego kontrolą i że Allah jest bardziej Miłosierny dla niego niż on dla siebie samego, wtedy odnajdzie spokój ducha, nawet jeśli jego prośby nie zostały spełnione." [Madaarij Al-Saalikeen, 2/215]


Więcej informacji na temat Dua można znależć w książce w języku angielskim przetłumaczonej z orginału: Kitaab ud-Du`aa' Shaykhal-`Awaa'ishah (wydanej przez Jam`iat Ihyaa Minhaaj al-Sunnah)
opracowane na podstawie:
‘Power of Dua. The Essentials of Making Effective Dua for Self and Others.’ Opublikowane przez IqraSense.com
'Dua, the weapon of the beliver' - Abu Ammaar Yasir Qadhi