W islamie leczenie choroby, nie jest obowiązkowe, część uczonych, takich
jak Hanafi i Maliki, uważa, że jest dozwolone, a część jak Szafi i
al-Qaadi, Ibn ‘Aqeel i Ibn al-Jawzi wśród Hanbalis, mówią, że jest
mustahabb (zalecane), ze wzgledu na hadis, że Allah zesłał chorobę i
lekarstwo i uczynił dla każdej choroby lekarstwo.więc leczcie się, ale nie
używajcie niczego haram (zabronionego). Dla Szafi leczenie jest mustahabb, gdy nie ma
pewności, że będzie korzystne, ale kiedy jest pewność, że leczenie będzie
korzystne, to jest wahijb (konieczne) lub fard (obowiązkowe), jak np.
transfuzja krwi.
Podsumowując, leczenie nie jest obowiązkowe według uczonych, chyba że-według niektórych uczonych- istnieje pewność, że leczenie to będzie korzystne.
(zobacz Haashiyat Ibn ‘Aabideen, 5/215, 249; al-Hidaayah Takmilat Fath al-Qadeer, 8/134; al-Fawaakih al-Dawaani, 2/440; Rawdah al-Taalibeen, 2/96; Kashshaaf al-Qinaa’, 2/76; al-Insaaf, 2/463; al-Aadaab al-Shar’iyyah, 2/359ff, Haashiyat al-Jumal, 2/134).
Podsumowując, leczenie nie jest obowiązkowe według uczonych, chyba że-według niektórych uczonych- istnieje pewność, że leczenie to będzie korzystne.
(zobacz Haashiyat Ibn ‘Aabideen, 5/215, 249; al-Hidaayah Takmilat Fath al-Qadeer, 8/134; al-Fawaakih al-Dawaani, 2/440; Rawdah al-Taalibeen, 2/96; Kashshaaf al-Qinaa’, 2/76; al-Insaaf, 2/463; al-Aadaab al-Shar’iyyah, 2/359ff, Haashiyat al-Jumal, 2/134).