Jednym z
najbardziej smutnych dni w życiu Proroka Muhammada (pokój i błogosławieństwo z
nim) był dzień, kiedy jego ukochany, półtoraroczny syn Ibraheem umarł. Wszystkie dzieci Proroka zmarły za jego zycia, oprócz jego córki Fatimy, która umarła niedługo po śmierci Proroka Muhamamda (pokój i błogosławieństwo z nim).
W tym dniu coś
wspaniałego wydarzyło się na niebie, nastąpiło zaćmienie słońca i ludzie zaczęli
rozpowszechniać pogłoski, że zaćmienie słońca nastąpiło z powodu śmierci syna
Proroka (pokój i błogosławieństwo z nim). Jaki lepszy dowód mógłby być dla koczowniczej
grupy beduińskich pogan, którzy czcili słońce i księżyc, niż to, że ich
fałszywy bóg zaszedł z powodu śmierci syna Proroka (pokój i błogosławieństwo z
nim). Ale Prorok (pokój i błogosławieństwo z nim) nie był tym, kto wierzy w
zabobony i nasza religia nie uczy dziwacznych mitologii, aby udowodnić
swoją autentyczność.
Kiedy nastało
zaćmienie słońca Prorok (pokój i błogosławieństwo z nim) odpowiedział:
„Zaćmienie słońce i księżyca nie
następuje z powodu śmierci czy narodzin kogokolwiek, ale są to dwa znaki wśród
Znaków Boga Jedynego. Więć jeśli zobaczycie je, śpieszcie się wspominać Boga
(dua, szukanie wybaczenie) i wykonujcie specjalną
modlitwę [Salaat al-Kusoof]. (modlitwa w chwili zaćmienia słońca, aby wychwalać
Boga Jedynego). [Sahid Buhari]
Słońce i księżyc
są wspaniałymi stworzeniami Boga Jedynego (Allah), a ich zaćmienie jest
niesamowitym wydarzeniem, które są Znakami Potęgi i Siły Boga Jedynego.
„On jest Tym,
który uczynił słońce jasnością,
a księżyc światłem;
i który wyznaczył dla niego fazy,
abyście znali liczbę lat i rachunek.
Bóg stworzył to niewątpliwie
w całej prawdzie,
rozdzielając znaki
dla ludzi, którzy wiedzą.
Zaprawdę, w kolejnej zmianie nocy i dnia,
jak i w tym, co stworzył Bóg
w niebiosach i na ziemi,
są znaki dla ludzi bogobojnych!” [Koran 10:5-6]
„Wśród Jego
znaków są:
noc i dzień, słońce i księżyc.
Nie wybijajcie pokłonów
ani słońcu, ani księżycowi!
Wybijajcie pokłony przed Bogiem,
który je stworzył
- jeśli Jego czcicie!” [Koran 41:37]
Salaat al-Kusoof jest Sunnah mu’akkadah (uzgodnioną sunną) zgodnie z
konsensusem uczonych.
Czas Salaat al-Kusoof trwa od początku
zaćmienia, aż się skończy, ponieważ Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) powiedział: "Kiedy widzisz
to, módl się" (uzgodnione).
Według innego hadisu: "Jeśli zobaczycz cokolwiek z tego (zaćmienia),módl się,
aż się skończy." (Przekazane
przez Muslim).
Salaat al-Kusoof nie powinna być wykonywana,
gdy zaćmienie się skończy, bo czas tej modlitwy minął.
Sunną
jest modlić
się Salaat al-Kusoof w jamaa'ah (zgromadzenie),
bo to jest to, co Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) robił, ale
jest dopuszczalne, aby modlić się indywidualnie, tak jak w przypadku wszystkich innych naafil (nadobowiązkowych) modlitw.
Jednak, modlitwa w zgromadzeniu jest
lepsza.