Prorok Muhammad (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedzial: „Zaprawde,
Allah ma dziewiecdziesiat dziewiec (99) Imion, sto minus jedno. Ktokolwiek (ahsaha)
zapamieta je i zrozumie ich znaczenie wejdzie do Raju.” [Buhari]
{Do Boga należą imiona najpiękniejsze!
Wzywajcie Go więc nimi, a pozostawcie
tych, którzy bluźnią Jego imionom ! Oni niebawem otrzymają zapłatę za to, co
czynili.} [Quran, 7:180]
Ze wzgledu na to, ze nie istnieje jedna autentyczna lista wszystkich 99
Imion Allah, uczeni od wczesnych lat islamu az po dzisiejsze czasy wlozyli
wielki wysilek, aby skompletowac na podstawie Quranu i autentycznej Sunny liste
99 Imion Allah. Z tego powodu listy roznych uczonych roznia sie nieco miedzy
soba, co wynika z roznicy zasad wyprowadzania Imion Allah. Zaden z uczonych nie
moze stwierdzic, ze to wlasnie jego lista jest ta jedyna wlasciwa. W tym
opracowaniu opieram sie na liscie Shaykha Muhammada Ibn Saaliha Ibn 'Uthaymeena
oraz liscie zebranej przez Imama Muhammada al-Buhari.
1. ALLAH الله
On jest Jednym i jedynym Bogiem, Jeden, ktory jest czczony i Jeden, ktory
zasluguje na bycie czczonym przez
wszystko co stworzyl.
Allah jest najdoskonalszym slowem opisujacym „Jednego Boga”.
Slowo Allah pochodzi od arabskiego slowa „elah”, co oznacza „bog” lub cos,
co jest czczone. Slowo „elah” moze wystepowac w mnogiej liczbie, jako „aleha”
oraz w zenskiej i meskiej formie. „Allah” pochodzi od „elaha”, ale zawiera
lepsze zrozumienie i wyjasnienie.
Allah – nie ma plci (ani meskiej ani zenskiej)
Allah= zawsze pojedynczy, nigdy mnogi
Allah znaczy „Jedyny, ktory zasluguje na czczenie”.
Allah jest tym samym slowem uzywanym
przez Chrzescijan i Zydow w Biblii, zanim Islam przyszedl.
2. Ar-Rahman الرحمن Najlitosciwszy
Ten, ktory ma obfitosc laski dla wierzacych i bluzniercow w tym zyciu oraz
Ten, ktory ma zarezerowane swoje milosierdzie wylacznie dla wierzacych w zyciu
przyszlym.
3. Ar- Rahim الرحيم
Najmilosierniejszy
Ar-Rahman i Ar-Rahim sa dwoma imionami pochodzacymi od Ar-Rahmah
(milosierdzie), ale Rahman posiada wiecej znaczenia niz Ar-Rahim, ktore odnosi
sie do milosierdzia. Ibn Jarir oswiadczyl, ze istnieje zgoda, co do tego
znaczenia. Dalej, Al-Qurtubi powiedzial: „Dowodem na to, ze te imiona pochodza
od Ar-Rahmah jest to, co Al-Timizi spisal i zakwalifikowal jako Sahih od Abdur-Rahman
bin Awf, ze slyszal jak Wyslannik Allah (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedzial:
„Allah Wywyzszony powiedzial: „Jestem Ar-Rahman. Stworzylem Raham (lono,
Tj. rodzinne relacje) i stworzylem imie dla tego z Mojego Imienia. Dlatego,
ktokolwiek utrzymuje je, bede sie trzymal blisko niego i ktokolwiek zrywa je,
Ja zerwe wiezi z nim”. Nastepnie powiedzial: „To jest tekst, ktory wskazuje na
pochodzenie.” Nastepnie powiedzial: „Arabowie zaprzeczyli imieniu Ar-Rahman, z
powodu ich ignorancji na temat Allah i Jego atrybutow.”
Ar-Rahman, ktore jest wylacznie tylko dla Allah, jest imieniem, ktore
obejmuje kazdy rodzaj milosierdzia, ktore Allah posiada. Ar-Rahim jest
imieniem, ktore dotyczy wierzacych.
4. Al-Malik الملك Wladca absolutny, Krol
Ten, ktory ma wladze absolutna oraz Ten, ktorego Panowanie jest wolne od niedoskonalosci,
jest doskonale. Malik jest tym, ktory posiada wladze i rozkaz, ten do ktorego
naleza amr (rozkazywanie) i nahy (zabranianie). Tylko Allah ma moc rozkazywania
i zakazywania. On posiada czyn i slowo (badz i to sie staje). Wedlug ibn
Qayyim, Malik jest Tym, ktory rzadzi i rozkazuje poprzez Jego slowo i Ten,
ktory daje hukm (zasady).
Jest On wlascicielem i wladca absolutnym calego Wszechswiata, wszelkiego
stworzenia widzialnego i niewidzialnego, nikt nie jest jak On, bo to On jest
Stworca krolestwa, ktore stworzyl z niczego. On rzadzi sam i nie potrzebuje
zadnego pomocnika. Malik nie potrzebuje swojego stworzenia, to stworzenie
potrzebuje Jego.
5. Al-Quddus القدوس Przenajswietszy,Najczystyszy
Ten, ktory jest czysty od jakiejkolwiek nieczystosci i ten, ktory jest
czysty od posiadania dzieci i przeciwnikow. On jest pozbawiony wszelkiej skazy,
wady, słabości i błedu.
Nawet najdoskonalszej istocie czegoś brakuje w jej istocie, atrybutach,
działaniu lub słowach, ale nie Bogu. Stworzenie jest doczesne, a Allah najdoskonalszy,
najbardziej czysty, jest wieczny, wolny od czasu i miejsca. Przed istnieniem
nie było czasu, ani miejsca, lecz Allah istniał.
Wierzący, którzy rozumieją i czują czystosc Allah beda chcieli chwalić
Allah za Jego doskonałosc i pamietac, aby unikac przypisywania Mu jakichkolwiek
cech, ktore sa wadliwe.
6. As-Salam السلام Zrodlo
pokoju
As-Salam ma podobne znaczenie jak Al-Quddus, oba imiona neguja jakakolwiek
forme niedoskonalosci i jednoczesnie zawieraja nieograniczona doskonalosc w
kazdym aspekcie.
As-Salam, czyli tworca pokoju, bezpieczenstwa i uwolnienia – ten, ktory
udziela bezpieczenstwa i uwalnia od zlego i nieszczesc.
Slowo „Salaam” pochodzi od slowa „salema”, ktore zaklada oddzielenie sie od
zla i szkody. Dlatego, kiedy pozdrawiamy innych muzulmanow, powitanie oznacza:
„Oby zadna szkoda czy zlo nie przyszlo do ciebie ode mnie.”
Allah wzywa cala ludzkosc do Daar- is- salam (do siedziby pokoju i bezpieczenstwa):
{A Bóg wzywa do siedziby pokoju i prowadzi ku drodze prostej, kogo chce.} [Quran, 10:25]
oraz takze daje przewodnictwo do osiagniecia Subul-as-salaam (sposoby osiagniecia Spokoju i Bezpieczenstwa):
{O ludu Księgi! Nasz Posłaniec przyszedł do was, wyjaśniając wam wiele z tego, co wy ukrywaliście z Księgi, i wiele też zacieraliście. Przyszło do was światło od Boga i Księga jasna.
Przez nią prowadzi Bóg tych, którzy poszukują Jego zadowolenia, po drogach pokoju, wyprowadza ich z ciemności do światła i - za Jego zezwoleniem - prowadzi ich ku drodze prostej.} [Quran, 5:15-16]
Allah wzywa cala ludzkosc do Daar- is- salam (do siedziby pokoju i bezpieczenstwa):
{A Bóg wzywa do siedziby pokoju i prowadzi ku drodze prostej, kogo chce.} [Quran, 10:25]
oraz takze daje przewodnictwo do osiagniecia Subul-as-salaam (sposoby osiagniecia Spokoju i Bezpieczenstwa):
{O ludu Księgi! Nasz Posłaniec przyszedł do was, wyjaśniając wam wiele z tego, co wy ukrywaliście z Księgi, i wiele też zacieraliście. Przyszło do was światło od Boga i Księga jasna.
Przez nią prowadzi Bóg tych, którzy poszukują Jego zadowolenia, po drogach pokoju, wyprowadza ich z ciemności do światła i - za Jego zezwoleniem - prowadzi ich ku drodze prostej.} [Quran, 5:15-16]
7. Ash-Shafee الشافعى Uzdrowiciel
Pokladamy nasza nadzieje w Nim i prosimy Allah o Shifa (wyleczenie,
uzdrowienie). Robiac tak mowimy, ze jedynie Allah moze usunac chorobe, poniewaz
On jest tym, ktory ja stworzyl. On jest uzdrowicielem wszelkich chorob.
[czytaj wiecej]
8. Ar-Razzaq الرزاق Ten, ktory dostarcza, zaopatruje, podtrzymuje
{Nie ma ani jednego zwierzęcia na ziemi, którego zaopatrzenie (rizq) nie
przypadałoby Bogu.} [Quran, 11:6]
Zaopatrzenie (rizq), jakie nam Allah daje to nie tylko pieniadze i rzeczy
materialne, to jest wszystko, co nas wzbogaca, moze to byc rowniez zaopatrzenie
emocjonalne i duchowe.
9. Al-Wahhab الوهاب Ustawiczny
dawca wszystkiego
cdn.inshallah