piątek, 18 stycznia 2013

Imiona Allah


Prorok Muhammad (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedzial: „Zaprawde, Allah ma dziewiecdziesiat dziewiec (99) Imion, sto minus jedno. Ktokolwiek (ahsaha) zapamieta je i zrozumie ich znaczenie wejdzie do Raju.” [Buhari]

{Do Boga należą imiona najpiękniejsze!  Wzywajcie Go więc nimi,  a pozostawcie tych, którzy bluźnią Jego imionom ! Oni niebawem otrzymają zapłatę za to, co czynili.} [Quran, 7:180]

Ze wzgledu na to, ze nie istnieje jedna autentyczna lista wszystkich 99 Imion Allah, uczeni od wczesnych lat islamu az po dzisiejsze czasy wlozyli wielki wysilek, aby skompletowac na podstawie Quranu i autentycznej Sunny liste 99 Imion Allah. Z tego powodu listy roznych uczonych roznia sie nieco miedzy soba, co wynika z roznicy zasad wyprowadzania Imion Allah. Zaden z uczonych nie moze stwierdzic, ze to wlasnie jego lista jest ta jedyna wlasciwa. W tym opracowaniu opieram sie na liscie Shaykha Muhammada Ibn Saaliha Ibn 'Uthaymeena oraz liscie zebranej przez Imama Muhammada al-Buhari.

1.   ALLAH   الله

On jest Jednym i jedynym Bogiem, Jeden, ktory jest czczony i Jeden, ktory zasluguje na bycie czczonym przez  wszystko co stworzyl.

Allah jest najdoskonalszym slowem opisujacym „Jednego Boga”.

Slowo Allah pochodzi od arabskiego slowa „elah”, co oznacza „bog” lub cos, co jest czczone. Slowo „elah” moze wystepowac w mnogiej liczbie, jako „aleha” oraz w zenskiej i meskiej formie. „Allah” pochodzi od „elaha”, ale zawiera lepsze zrozumienie i wyjasnienie.

Allah – nie ma plci (ani meskiej ani zenskiej)

Allah= zawsze pojedynczy, nigdy mnogi

Allah znaczy „Jedyny, ktory zasluguje na czczenie”.

Allah  jest tym samym slowem uzywanym przez Chrzescijan i Zydow w Biblii, zanim Islam przyszedl.

 

2.   Ar-Rahman    الرحمن  Najlitosciwszy

Ten, ktory ma obfitosc laski dla wierzacych i bluzniercow w tym zyciu oraz Ten, ktory ma zarezerowane swoje milosierdzie wylacznie dla wierzacych w zyciu przyszlym.

 

3.   Ar- Rahim  الرحيم   Najmilosierniejszy

 
Ten, ktory ma ogrom milosierdzia dla wierzacych.

Ar-Rahman i Ar-Rahim sa dwoma imionami pochodzacymi od Ar-Rahmah (milosierdzie), ale Rahman posiada wiecej znaczenia niz Ar-Rahim, ktore odnosi sie do milosierdzia. Ibn Jarir oswiadczyl, ze istnieje zgoda, co do tego znaczenia. Dalej, Al-Qurtubi powiedzial: „Dowodem na to, ze te imiona pochodza od Ar-Rahmah jest to, co Al-Timizi spisal i zakwalifikowal jako Sahih od Abdur-Rahman bin Awf, ze slyszal jak Wyslannik Allah (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedzial:

„Allah Wywyzszony powiedzial: „Jestem Ar-Rahman. Stworzylem Raham (lono, Tj. rodzinne relacje) i stworzylem imie dla tego z Mojego Imienia. Dlatego, ktokolwiek utrzymuje je, bede sie trzymal blisko niego i ktokolwiek zrywa je, Ja zerwe wiezi z nim”. Nastepnie powiedzial: „To jest tekst, ktory wskazuje na pochodzenie.” Nastepnie powiedzial: „Arabowie zaprzeczyli imieniu Ar-Rahman, z powodu ich ignorancji na temat Allah i Jego atrybutow.”

Ar-Rahman, ktore jest wylacznie tylko dla Allah, jest imieniem, ktore obejmuje kazdy rodzaj milosierdzia, ktore Allah posiada. Ar-Rahim jest imieniem, ktore dotyczy wierzacych.

 

4.  Al-Malik    الملك     Wladca absolutny, Krol

Ten, ktory ma wladze absolutna oraz Ten, ktorego Panowanie jest wolne od niedoskonalosci, jest doskonale. Malik jest tym, ktory posiada wladze i rozkaz, ten do ktorego naleza amr (rozkazywanie) i nahy (zabranianie). Tylko Allah ma moc rozkazywania i zakazywania. On posiada czyn i slowo (badz i to sie staje). Wedlug ibn Qayyim, Malik jest Tym, ktory rzadzi i rozkazuje poprzez Jego slowo i Ten, ktory daje hukm (zasady).

Jest On wlascicielem i wladca absolutnym calego Wszechswiata, wszelkiego stworzenia widzialnego i niewidzialnego, nikt nie jest jak On, bo to On jest Stworca krolestwa, ktore stworzyl z niczego. On rzadzi sam i nie potrzebuje zadnego pomocnika. Malik nie potrzebuje swojego stworzenia, to stworzenie potrzebuje Jego.

 

5.  Al-Quddus   القدوس  Przenajswietszy,Najczystyszy

Ten, ktory jest czysty od jakiejkolwiek nieczystosci i ten, ktory jest czysty od posiadania dzieci i przeciwnikow. On jest pozbawiony wszelkiej skazy, wady, słabości i błedu.

Nawet najdoskonalszej istocie czegoś brakuje w jej istocie, atrybutach, działaniu lub słowach, ale nie Bogu. Stworzenie jest doczesne, a Allah najdoskonalszy, najbardziej czysty, jest wieczny, wolny od czasu i miejsca. Przed istnieniem nie było czasu, ani miejsca, lecz Allah istniał.

Wierzący, którzy rozumieją i czują czystosc Allah beda chcieli chwalić Allah za Jego doskonałosc i pamietac, aby unikac przypisywania Mu jakichkolwiek cech, ktore sa wadliwe.

 

6.  As-Salam   السلام   Zrodlo pokoju

As-Salam ma podobne znaczenie jak Al-Quddus, oba imiona neguja jakakolwiek forme niedoskonalosci i jednoczesnie zawieraja nieograniczona doskonalosc w kazdym aspekcie.

As-Salam, czyli tworca pokoju, bezpieczenstwa i uwolnienia – ten, ktory udziela bezpieczenstwa i uwalnia od zlego i nieszczesc.

Slowo „Salaam” pochodzi od slowa „salema”, ktore zaklada oddzielenie sie od zla i szkody. Dlatego, kiedy pozdrawiamy innych muzulmanow, powitanie oznacza: „Oby zadna szkoda czy zlo nie przyszlo do ciebie ode mnie.”

Allah wzywa cala ludzkosc do Daar- is- salam (do siedziby pokoju i bezpieczenstwa):

{A Bóg wzywa do siedziby pokoju i prowadzi ku drodze prostej, kogo chce.} [Quran, 10:25]

oraz takze daje przewodnictwo do osiagniecia Subul-as-salaam (sposoby osiagniecia Spokoju i Bezpieczenstwa):

{O ludu Księgi! Nasz Posłaniec przyszedł do was, wyjaśniając wam wiele z tego, co wy ukrywaliście z Księgi, i wiele też zacieraliście. Przyszło do was światło od Boga i Księga jasna.
Przez nią prowadzi Bóg tych, którzy poszukują Jego zadowolenia, po drogach pokoju, wyprowadza ich z ciemności do światła i - za Jego zezwoleniem - prowadzi ich ku drodze prostej.}
[Quran, 5:15-16]

      7.  Ash-Shafee       الشافعى       Uzdrowiciel

Pokladamy nasza nadzieje w Nim i prosimy Allah o Shifa (wyleczenie, uzdrowienie). Robiac tak mowimy, ze jedynie Allah moze usunac chorobe, poniewaz On jest tym, ktory ja stworzyl. On jest uzdrowicielem wszelkich chorob.

 
„O Allah, Panie Ludzkosci. Usun schorzenie (cierpienie), bowiem Ty jestes Uzdrowicielem (Ash-Shafee) i Twoje jest prawdziwe wyzdrowienie – uzdrowienie, ktore nie pozostawi zadnej choroby.” [Przekazane przez Anas, spisane w Buhari i Muslim]

[czytaj wiecej]
 

8.  Ar-Razzaq     الرزاق   Ten, ktory dostarcza, zaopatruje, podtrzymuje

 
Ar-Razzaq jest stworca naszego rizq, czyli zaopatrzenie, ktore zostalo przeznaczone dla ciebie przez Allah, ktore wzbogaca cie. On dostarcza to utrzymanie dla wszystkiego co stworzyl.

 

{Nie ma ani jednego zwierzęcia na ziemi, którego zaopatrzenie (rizq) nie przypadałoby Bogu.} [Quran, 11:6]

Zaopatrzenie (rizq), jakie nam Allah daje to nie tylko pieniadze i rzeczy materialne, to jest wszystko, co nas wzbogaca, moze to byc rowniez zaopatrzenie emocjonalne i duchowe.


9.  Al-Wahhab   الوهاب   Ustawiczny dawca wszystkiego

       
cdn.inshallah

 

 

wtorek, 15 stycznia 2013

AL-WAHHAB – Ustawiczny Dawca wszystkiego


          الوهاب

 

Pomysl o sytuacji kiedy ktos podarowal ci prezent – jak sie czules? Uczucie radosci, milosci, bycia wyjatkowym dla osoby od ktorej dostales prezent i czasem male uczucie wstydu, jesli czujesz, ze nie zasluzyles sobie na to. W rzeczywistosci bowiem podarunek nie jest darowany w zamian za cos.

Jednym z Imion Allah jest al-Wahhab. Korzeniem tego slowa jest slowo „hiba”, co oznacza podarunek. Poniewaz Allah, subhana wa taala, jest al-Wahhab, znaczy to, ze nie daruje On podarunkow raz czy dwa razy, ale czyni to nieustannie. Allah mowi nam w Quranie:

 
{Czy oni posiadają skarby miłosierdzia twego Pana, Potężnego, Obdarzającego (al-Wahhab)?} [Quran, 38:9]

 
Jak wiec mozemy wiedziec, czy Allah podarowal nam dar? Rizq (zaopatrzenie, utrzymanie) jest zapisane nam, ale musimy na to zapracowac. Jesli w wyniku naszych wysilkow, zarobilismy $1 million, to jest rizq, ktory Allah zarzadzil dla nas. Z drugiej strony, „hiba” jest prezentem, ktory nie zostal uwarunkoway twoim wysilkiem. Kiedy dostaniesz telefon od kogos kogo kochasz i za ktorym teskniles – to jest hiba (dar). Kiedy bez planowania, masz mozliwosc wyjechania na umrah (mniejsza pielgrzymka), to jest hiba. Kiedy Allah postawi w twoim zyciu niesamowita osob,e dzieki ktorej jestes w stanie udoskonalic sie, to jest hiba.

 
Zapisane jest w tradycji:

“O Dawud (Dawid) , przypomnij ludziom o moich laskach wobec nich, poniewaz serca sa sklonne do kochania tych, ktorzy czynia dobrze dla nich i do nienawisci tych, ktorzy czynia zle im.”

Komu dajesz podarunki? Generalnie, dajesz prezenty komus o kim myslisz i kogo kochasz. Czasem dajemy podarunki, aby przekonac kogos do nas. Pomysl wiec, co oznacza kiedy Allah daruje ci cos.

Niektorzy z nas moga pomyslec: „Ale ja jestem tak daleko od Allah. Dlaczego mialby mi dac cokolwiek z powodu milosci?” SubhanAllah  (Chwala Bogu) – nasz Pan jest wspanialszy niz mozemy sobie wyobrazic. On daje nam dar, abysmy wiedzieli, ze mamy Boga, ktory nie zapomina o Jego stworzeniu – nawet jesli oni zejda z prostej drogi. Allah daje nam dary jako przypomnienie, abysmy mogli zblizyc sie do Niego.

Wszyscy jestesmy odbiorcami wielu darow od Allah. Z tak wielu ludzi na swiecie, wybral ciebie, abys nalezal do ummy (spolecznosci) Jego Proroka (salla Allahu alejhi wa sallam). To jest samo w sobie darem, za ktore nie jestesmy w stanie podziekowac wystarczajaco. Jesli zastanowimy sie nad wieloma osobistymi blogoslawienstwami w naszym zyciu, nie mamy wyjscia jak czuc sie wyjatkowym dla Allah. Kazdy maly podarunek i kazde ogromne blogoslawienstwo zaistnialo, poniewaz al-Wahhab chcial ci to podarowac, konkretnie tobie.

Jesli pragniesz byc towarzyszem dla al-Wahhab, to pamietaj, aby rozpoznawac Jego dary, nawet jesli wydaja sie tylko minutami oraz dziekowac Mu za nie. Allah mowi:

{Oto ogłosił wasz Pan: "Jeśli będziecie wdzięczni, to Ja obdarzę was więcej; a jeśli nie będziecie wdzięczni, to, zaprawdę, Moja kara będzie straszna!"} [Quran, 14:7]

Czym bardziej jestesmy swiadomi darow od Allah, tym bardziej jestesmy w stanie powiekszyc nasza milosc do Niego i rozpoznac jak bardzo jestesmy blogoslawieni.

Ponadto, powinnismy uzywac podarunkow od Allah zgodnie z Jego prawem i w Jego sprawie.  Jesli Allah podarowal ci cos, nie uzywaj tego w sposob jaki Mu sie nie spodoba. Jesli tak uczynimy, dar ten stanie sie testem za ktory odpowiemy.

Badz rowniez tym, ktory daje prezenty, poniewaz Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedzial: “Dawajcie prezenty, bowiem to poglebi wasza wzajemna milosc.” [Muslim]

zrodlo: opracowane na podstawie al-Wahhab

sobota, 12 stycznia 2013

Uzdrowiciel - Ash-Shafee



Kazdy z nas kiedys doswiadczyl zarowno emocjonalnego jak i fizycznego bolu, co pomoglo nam rozpoznac Allah poprzez jedno z Jego pieknych imion Ash-Shafee –Uzdrowiciel.

Pokladamy nasza nadzieje w Nim i prosimy Allah o shifa (wyleczenie, uzdrowienie). Robiac tak mowimy, ze jedynie Allah moze usunac chorobe, poniewaz On jest tym, ktory ja stworzyl.  On jest uzdrowicielem wszelkich chorob.

Istnieja dwa rodzaje Shifa (wyleczenia):

·         Shifa serca

·         Shifa ciala

 
1.    Shifa (uzdrowienie) serca.

Choroba duchowa serca moze byc spowodowana przez wiele czynnikow, miedzy innymi przez:

·         Zaniedbanie

·         Nieustanne grzeszenie bez proszenia o wybaczenie

·         Zawisc

·         Nienawisc

·         Zlosc

Dlatego powinnismy prosic Ash-Shafee o nasze wyleczenie poprzez:

·         Wiedze, ze nasze uzdrowienie jest w Quranie:

 
{O ludzie! Przyszło do was napomnienie od waszego Pana; i uleczenie [Quran] tego, co jest w piersiach, i droga prosta, i miłosierdzie dla wierzących.} [Quran, 10:57]

 

·         Zwiekszenie Dua.

·         Utrzymywania dobrego towarzystwa.

·         Wybaczanie innym

·         Zwiekszenie wspominania Allah

 
2.    Shifa ciala.

 
Othman ibn Abi Al-Aa (niech Allah bedzie z niego zadowolony) skarzyl sie Prorokowi Allah (sallah Allahu alejhi wa sallam), ze czuje bol w pewnej czesci jego ciala odkad jest muzulmaninem. Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedzial: „Poloz swoja dlon na czesci, ktora boli i powiedz „Bismillah” 3 razy, nastepnie powiedz „‘Audhu bi ‘izzat-illah wa qudratihi min sharii ma ajid wa uhadhir’ – Szukam schronienia u Allah i Jego Mocy przed zlem jakie znajduje i jakiego sie boje (7 razy).” [Muslim]

Kiedy zachorujemy normalnym procesem jest to, ze idziemy do lekarza szukac medycznej rady i wyleczenia.  Najwazniejsze jest posiadanie aktywnego zaufania do Allah, czyli proszenie Ash-Shafee o uzdrowienie nas, ufanie Mu, poszukiwanie sposobow uzdrowienia idac do lekarza, biorac lekarstwa itp.

Mozemy robic nastepujace dua o uzdrowienie:

„O Allah, Panie Ludzkosci. Usun schorzenie (cierpienie), bowiem Ty jestes Uzdrowicielem (Ash-Shafee) i Twoje jest prawdziwe wyzdrowienie – uzdrowienie, ktore nie pozostawi zadnej choroby.” [Przekazane przez Anas, spisane w Buhari i Muslim]

Nie zapominajmy, ze praktyczne leczenie rowniez pochodzi od Allah, tak jak  Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedzial: „Allah zeslal chorobe i lekarstwo i i uczynil dla kazdej choroby lekarstwo. Wiec lecz chorobe, ale nie uzywaj niczego haram.” [Przekazane przez Abi Ad-Darda, spisane w Abu Dawud]

Jesli jestes chory lub ktos z twoich bliskich cierpi z powodu choroby, nie trac nadziei, lecz pros Ash-Shafee o uzdrowienie.

Niech Allah obdarzy nasze serca i ciala uzdrowieniem (shifa).

Ameen.

 zrodlo: opracowane na podstawie Ash-Shafee

 

czwartek, 10 stycznia 2013

Wolnosc

Jest wiele rodzajow wolnosci, ale prawdziwie wolny czlowiek to ten, ktory panuje nad swoimi pragnieniami i zadzami, a nie one nad nim oraz ten ktory poddany jest tylko Bogu, a nie ludziom.
 
Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) ostrzegal nas, ze Pieklo uslane jest wszelkimi rodzajami przyjemnosci i pragnien, a Raj trudnosciami.
 
Bowiem nasze serce tylko wtedy jest silne kiedy potrafi kontrolowac swoje pragnienia dla zadowolenia Boga. Poddajac sie im stajemy sie coraz wiekszymi niewolnikami naszych pragnienien i coraz latwiej nami sterowac. Cwiczac nasze serca, odmawiajac sobie tego, co Bog zakazal lub czyniac cos, co Bog nakazal stajemy sie silniejsi, a tym samym odczuwamy prawidzwa wolnosc.
Dlaczego wolnosc? Bo stajemy sie wolni od naszych pragnien, to nie one nami steruja, ale my nimi.
 
Podobnie stajemy sie wolni, kiedy Bog i jego nakaz jest wazniejszy niz opinia innych ludzi. Czyz nie zyskujemy prawdziwej wolnosci, kiedy jestesmy na tyle silni, aby nie podazac za tlumem i nie poddawac sie jego opinii? Czyz muzulmanka, ktora zaklada hijab mimo stereotypowej opinii i wszechobecnemu naciskowi, aby wygladac zawsze modnie i nowoczesnie, nie jest wyjatkowo silna i wolna kobieta? To jest prawdziwa wolnosc i sila ducha, nikt nie jest w stanie nia sterowac, bo ona poddana jest jedynie Bogu. Zadna istota ludzka nie ma nad nia wladzy, bo jej serce jest poddane woli Boga.
 
Czesto sie slyszy, ze ludzie naprawde biedni posiadaja duza radosc zycia i wdziecznosc za to, co maja. Czemu tak sie dzieje, ze wielu ludzi bogatych mimo ogromnej fortuny i mozliwosci spelniania swoich pragnienie, czuja pustke i nie sa w stanie nasycic swoje dusze, wciaz czuja wieksza potrzebe i wieksze pragnienia, ktore nie maja konca. Bowiem wielu ludzi biednych (nie wszyscy, zawsze sa wyjatki) ze wzgledu na swoja sytuacje nauczyli sie kontrolowac swoje pragnienia posiadania i to daje im wolnosc i poczucie wdziecznosci za to, co maja. Natomiast ludzie, ktorzy posiadaja wiecej pieniedzy zaczynaja spelniac swoje pragnienia, az wpadaja w wir niekonczacych sie pragnien. Wiele kobiet kocha zakupy, majac gorszy nastroj maja nadzieje, ze zakupy spowoduja, ze poczuja sie lepiej, ale to dziala jedynie na chwilke, bo zaczynamy potrzebowac coraz wiecej i po jakims czasie nasze serca czuja pustke. Po zakupie kolejnym zniewoleniem jest potrzeba pochwalenia sie "swiatu", co posiadamy, wiec samo posiadanie nie wystarczy, aby poczuc sie lepiej, trzeba sie pochwalic i to jest kolejna slabosc, kolejne zniewolenie. ...
Nie ma lepszego sposobu na wypelnienie tej pustki i nauczenie sie panowania nad swoimi pragnieniami niz zauwazenie potrzeb drugiej osoby i podjecie pomocy innym oraz zawsze przypominanie sobie w jakim celu Allah nas stworzyl i gdzie podazamy.....
 
Pamietajmy zawsze, ze radosci Raju sa o wiele wieksze i wieczne niz przyjemnosci tego swiata...